Als digitalisering ergens momenteel een grote impact heeft, dan is het wel op de industrie. The Internet of Things (IoT), smart factories en Industrie 4.0-technologie zijn termen die ook hier steeds vaker opduiken. Ondanks het feit dat we nog steeds aan de begindagen staan, is het onmiskenbaar dat digitalisering en de fysieke wereld samenkomen in de industrie en dat data, artificial intelligence (AI) en machine learning in toenemende mate ingezet worden in deze branche.

Wat is Industrie 4.0?

Industrie 4.0 is de naam voor de vierde industriële revolutie, waarin we ons momenteel bevinden. Het is een term die opgeworpen is door de Duitse overheid en omschrijft het vervagen van de grenzen tussen de fysieke, digitale en biologische wereld. Machines die interacteren en met elkaar communiceren, waardoor Industrie 4.0 in staat is efficiënter te produceren dankzij data-gedreven besluitvorming en optimalisatie.

Zoals Salesforce het omschrijft: “In een fabriek die Industrie 4.0-proof is, kan de workflow, het onderhoud en het beheer van het productieproces en van elk afzonderlijke machine op afstand geregeld worden. De productielijn wordt zelfregulerend, doordat fabrieksmachines en -processen zelfstandig communiceren via de cloud.”

Wat betekent Industrie 4.0 voor marketing?

Wanneer fabrikanten digitale ondernemers worden, heeft dit niet alleen impact op de manier waarop fabrieken nu werken. De manier van werken van leveranciers, medewerkers, ingenieurs en analisten zal ook 180 graden veranderen. Maar ook voor marketing en sales zal het nodige veranderen. Wat doe je met alle beschikbare data? Hoe ga je om met de toename van direct contact met de eindklant? En data analysten en engineers zullen in toenemende mate belangrijke beïnvloeders worden voor de aanschaf van nieuw materieel; hoe speel je daarop in?

Zorg dat je een sales-ready website hebt

B2B koopgedrag is de laatste jaren sterk aan het verschuiven naar online. Gemiddeld vindt 67% van de aankoopcyclus van een B2B-koper plaats online. Indien jij niet zichtbaar bent, of niet de juiste informatie beschikbaar stelt, zal de koper kiezen voor een concurrent. Een sales-ready website biedt informatie op alle mogelijke vragen die een potentiële klant heeft en is dusdanig ingericht dat de bezoeker contactgegevens en overige relevante informatie achterlaat (leads genereert) waarmee het sales team aan de slag kan.

Definieer nieuwe buyer persona’s

In Industrie 4.0 is data één van de meest waardevolle assets. Dit maakt dat Chief Information Officers, IT directeuren, data engineers en andere IT tech medewerkers beïnvloeders en/of beslissingsmakers worden bij investeringen. Voor marketing betekent dit nieuwe buyer persona’s waar de marketing op dient aan te sluiten.

Optimaliseer je buyer journey

Wanneer de grenzen tussen de digitale en fysieke wereld ook in de industrie vervagen en buyer persona’s veranderen heeft dit onvermijdelijk impact op hoe klanten keuzes maken. Gemiddeld is 57% van de aankoopcyclus al voltooid wanneer men voor het eerst in contact komt met een bedrijf. Deze 57% van de buying cycle heb je als bedrijf dus niet of nauwelijks kunnen beïnvloeden. Een gemiste kans.

Door in kaart te brengen hoe jouw potentiële klanten tot hun keuze voor een leverancier komen, kun je hierop inspelen door de juiste content te creëren om zo al vroeger in het aankoopproces in beeld te komen bij je potentiële klant en hen aan jouw bedrijf te binden.

Marketing en sales integratie

Wanneer marketing actief bezig is potentiële klanten vroeg in het aankoopproces te beïnvloeden, betekent dit het creëren van meer sales qualified leads (SQLs) die de salesafdeling actief kan oppakken. Het is namelijk zonde van de marketing-inspanningen om deze leads te laten afkoelen! Andersom heeft het sales team, aangezien zij dagelijks met (potentiële) klanten in contact staan,  vaak waardevolle klant-inzichten waarmee het marketing team optimalisaties kan doorvoeren.

De (marketing) kansen van Industrie 4.0 benutten

De ontwikkelingen die Industrie 4.0 representeert gaan op korte termijn naar verwachting voor behoorlijk wat opschudding zorgen binnen de, tot op heden, redelijk traditionele industriële branche. Nu je marketing en sales hierop laten aansluiten kan je helpen de concurrentie een aantal stappen voor te zijn en optimaal de mogelijkheden en kansen die Industrie 4.0 biedt te benutten.

Het team van Ha! heeft ervaring met Inbound Marketing voor verschillende maak-bedrijven in de industrie. We vertellen je er graag meer over! Ook nodigen we je van harte uit om onze gratis inspiratiesessie over Inbound Marketing voor Industrie bij te wonen!