Instagram heeft de afgelopen jaren een flinke groei meegemaakt. En als het aantal gebruikers stijgt, weten bedrijven het ook te vinden. Facebook heeft Instagram overgenomen en maakt het voor zakelijke gebruikers steeds interessanter. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om te adverteren op Instagram. Via het advertentie netwerk van Facebook is het eenvoudig om ook op Instagram te adverteren. Toch moet je met een aantal zaken rekening houden voordat je ermee aan de slag gaat.

Natuurlijk is het goed om een zakelijk profiel te hebben en content te delen op Instagram. Adverteren op Instagram geeft je daarnaast nog veel meer mogelijkheden. Je advertenties verschijnen dan in de tijdlijn van je doelgroep. Daarmee kun je bijvoorbeeld meer bezoekers genereren voor je profiel of website. Standaard Instagram post hebben bovendien niet de mogelijkheid om een link toe te voegen. Instagram advertenties hebben dat wel.

Met adverteren op Instagram kun je de naamsbekendheid van je bedrijf vergroten. Je kunt ook producten, diensten, evenementen en aanbiedingen onder de aandacht brengen via Instagram advertenties of Instagram Story Ads. Via de Facebook advertentiemanager kun je tegelijkertijd advertenties maken voor Facebook en Instagram. Dat klinkt efficiënt, toch raden wij aan om dit niet te doen. Het zijn namelijk twee verschillende platformen met elk hun eigen publiek. Maar hoe moet je dan wel adverteren op Instagram?

Adverteren op Instagram: onze aanpak

Om te beginnen heeft Instagram een heel andere doelgroep dan Facebook. Volgens het Nationale Social Media Onderzoek 2019 van NewCom is Instagram vooral populair onder een de doelgroep van 15 tot 39 jaar. Facebook wordt daarentegen gebruikt door alle leeftijden. Toch neemt het gebruik onder onder de doelgroep tot 39 jaar er juist af. De ervaring van Ha! is dan ook dat je veel beter Instagram kunt gebruiken om een jonger publiek te bereiken.

Daarnaast is Instagram veel visueler dan Facebook. Met een stockphoto kom je misschien weg op Facebook. Op Instagram verwachten mensen authentieke foto's. Zorg dus voor goede foto's, maar maak je posts niet te commercieel. Natuurlijk mag je Instagram advertentie er wel uit zien als een advertentie. Maar als je ook nog eens authentiek overkomt, past dat veel beter bij het platform. Ten slotte zijn de formaten van Instagram advertenties anders dan die van Facebook. Als je dus een Facebook advertentie ook op Instagram plaatst, krijg je een rare uitsnede of maak je geen gebruik van alle mogelijkheden. Je boodschap komt dan niet goed over. Maak voor Instagram daarom altijd aparte advertenties.

Wil jij aan de slag met adverteren op Instagram? Wij adviseren je graag over je campagnes en je advertenties. Daarnaast kunnen wij je campagnes uit handen nemen. Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie.