Haal meer uit je websitebezoekers

Heeft je website of webshop hoge bezoekersaantallen, maar leidt dat nauwelijks tot nieuwe klanten? Goede kans dat je website niet duidelijk is, je geen goede indruk wekt of dat je jezelf niet goed presenteert. Met conversie optimalisatie veranderen we jouw websitebezoekers in leads en klanten (het conversieratio stijgt).

Simpel uitgelegd is het conversieratio het aantal bezoekers dat een commerciële actie uitvoert op je website gedeeld door het totaal aantal bezoekers. Dit wordt vaak uitgedrukt in een percentage. Bijvoorbeeld het percentage van het totaal aantal websitebezoekers dat iets koopt.

In de praktijk komt er echter een hoop kijken bij conversie optimalisatie. Denk bijvoorbeeld aan:

    • Is je website snel en gebruiksvriendelijk?
    • Communiceer je duidelijk de voordelen van jouw bedrijf, producten en diensten?
    • Wek je voldoende vertrouwen op door bijvoorbeeld logo’s weer te geven van betaalmethoden of brancheverenigingen?
    • Is je website ook snel en gebruiksvriendelijk op een mobiele telefoon?

Conversie optimalisatie: onze aanpak

Voordat we je conversieratio kunnen verbeteren, moeten we eerst weten wat de belangrijkste doelen van je website zijn. Natuurlijk wil je producten of diensten verkopen, maar de conversieratio van je verkoop vertelt niet het hele verhaal. Bellen mensen bijvoorbeeld eerst nog met een aantal vragen voordat ze bij je kopen? Dan kan het zijn dat je website niet genoeg informatie biedt.

Als we alle doelen bepaald en meetbaar gemaakt hebben, starten we met conversie optimalisatie onderzoek. Met verschillende optimalisatie tools analyseren we het gedrag van bezoekers op jouw website. Vervolgens bedenken we manieren om belemmeringen weg te nemen. Kunnen we je productinformatie duidelijker in bullet points weergeven? Is het contactformulier niet te lang? Of kunnen we je product filters anders weergeven om je webshop gebruiksvriendelijker te maken?

Al deze aanpassingen testen we voortdurend om te kijken of ze werken. Soms testen we verschillende scenario’s met A/B-testen of maken we gebruik van mouse tracking. Het kan ook voorkomen dat we je klanten of website bezoekers direct naar hun mening vragen door middel van een vragenlijst. Alle maatregelen moeten samen leiden tot een uitermate hoger conversieratio, zodat je veel meer zult halen uit je websitebezoekers.