Sommigen zien het als een kat- en muisspel. Zoekmachines, vooral Google, passen hun algoritmes aan en marketeers proberen achter de wijzigingen te komen. Zo hopen daarmee hun rankings te verbeteren. Na iedere grote update breekt er paniek uit, want men is bang om rankings te verliezen. Ha! ziet dat Google met zo'n update de ervaring van gebruikers wil verbeteren. Aandacht voor bezoekers is dan ook een beter idee dan paniek maken over een grote update. Toch is zoekmachine optimalisatie altijd in ontwikkeling. De techniek staat niet stil en verandert de manier waarop men zoekt. Zoekmachines passen hun methodes hierop aan. Op die manier kunnen ze altijd de beste search ervaring bieden. In dit artikel is de lezen welke SEO trends Ha! in 2020 verwacht.

1. Goede content wordt nog belangrijker

Goede content was altijd al belangrijk in SEO. Zoekmachines beoordelen die content onder andere op tekstlengte, zoekwoorden en links. Google heeft in oktober 2019 de BERT-update aangekondigd. Hiermee is de zoekmachine veel beter in staat om taal te begrijpen. Het gaat zowel om teksten op websites als om zoekopdrachten die gebruikers intikken. Google analyseert de relaties tussen woorden, zinnen en alinea's. Machine learning zorgt ervoor dat de zoekmachine steeds beter wordt in het herkennen van taalpatronen. Dit werkt vooral bij lange of ingewikkelde zoekopdrachten. In een artikel van Google zijn voorbeelden te vinden. Door deze update wordt het nog belangrijker om goede content te schrijven. Zoekmachines zullen content die alleen geschreven is om te ranken sneller herkennen.

Dezelfde techniek wordt gebruikt om lokale zoekopdrachten te verbeteren. Google kan nu beter uit teksten opmaken waar een restaurant of winkel te vinden is. Dat geeft bedrijven meer mogelijkheden om hiervoor te optimaliseren.

2. Zichtbaarheid in plaats van posities

Een andere SEO trend voor 2020 is dat er steeds vaker rich snippets in de zoekresultaten worden getoond. Deze snippets laten meer zien dan een titel, link en omschrijving. Zo kunnen er afbeeldingen in de mobiele zoekresultaten worden getoond. Het is ook mogelijk om prijzen, beschikbaarheid en reviews toe te voegen. Bovendien wordt content op andere plaatsen weergegeven. Denk aan een direct antwoord bovenaan de zoekresultaten (featured snippet) of een carrousel op mobiele telefoons. In veel gevallen laat Google direct al informatie zien in de zoekresultaten. Een bezoeker hoeft niet door te klikken naar een website. Vroeger ging SEO over rankings en posities. Nu zijn er veel meer mogelijkheden bijgekomen om als bedrijf in de zoekresultaten te verschijnen. De focus verandert daardoor naar meer zichtbaarheid. Er klikken ook minder bezoekers door naar websites. Het is belangrijk om als merk op te vallen in de zoekresultaten.

3. Gebruikerservaring wordt steeds belangrijker

Iedereen weet dat een technisch goede website belangrijk is. SSL, snelheid en een mobiele website krijgen dan ook veel aandacht. Bijna niemand weet dat sommige zoekmachines ook kijken naar gedrag. Een website die gebruiksvriendelijk is, heeft een lage bounce rate en de sessieduur is langer. Goede websites hebben ook veel bezoekers die terugkeren. Voor zoekmachines zijn dit signalen dat de User Experience (UX) goed is. Uiteraard geldt dit ook voor mobiele telefoons. Een website die alleen responsive is, is in 2020 niet genoeg. Het gaat om de perfecte mobiele ervaring. Schrijf content voor buyer persona's die in de behoefte voorziet. Deze content moet nuttig zijn en niet gericht op zoekmachines. Ook personalisatie zal de gebruikerservaring verbeteren.

4. Van link building naar brand building

Het aantal links dat naar een pagina verwijst en de autoriteit van de websites waar deze vandaan komen, bepaalt hoe belangrijk Google een pagina vindt. Veel marketeers proberen dit te beïnvloeden door links te "kopen" of te ruilen. Google gaat dit tegen door de waarde van die links te verwijderen. In 2019 heeft Google twee nieuwe linkattributen in het leven geroepen. Dat zijn rel=”sponsored” voor betaalde links en rel=”ugc” om voor links van blogs en fora.

De zoekmachine herkent merken zonder links sinds 2019 ook. Deze updates maakt een sterk merk belangrijker dan linkbuilden. Andere websites schrijven namelijk graag over sterke merken. Men kan dit stimuleren door samen te werken met bloggers en andere influencers. Links vanaf websites met slechte content, zullen steeds minder waarde krijgen. Google is steeds beter in staat om deze links te herkennen.

5. Andere manieren van zoeken

Deze SEO trend is al een paar jaar aan de gang, maar zal in 2020 verder groeien. Voice search vult traditioneel zoeken aan. Ook wordt reverse image search steeds meer gebruikt. Google Lens en Pinterest Lens maken dit mogelijk.

Verschillende onderzoeken zien YouTube als de grootste zoekmachine na Google. Bovendien begint zoeken naar producten lang niet altijd meer op Google. Op Amazon, AliExpress en Bol.com is bijna alles te koop. Veel internetters zoeken daarom direct op die websites. Zoekmachines raken ook steeds meer verweven met besturingssystemen. Die besturingssystemen zijn op steeds meer apparaten geïnstalleerd. Zo kan het gebeuren dat een Apple Watch gebruiker via Apple Search op zoek gaat naar antwoorden. Search versplintert, maar Google blijft de grootste zoekmachine. Toch kan het goed zijn om na te denken over andere manieren van zoeken. Omdat iedereen met Google bezig is, is er minder concurrentie.

Hulp nodig bij de SEO trends van 2020?

Ha! blijft ook in 2020 op de hoogte van de laatste SEO trends. Toch gaan we nooit mee in de hype als Google weer een nieuwe update heeft. We werken namelijk altijd een lange termijn SEO strategie uit. Benieuwd naar onze zoekmachine optimalisatie aanpak? Of wil je graag je kennis vergroten met een SEO cursus? Neem gerust contact op voor meer informatie!