“Google, waar is de dichtstbijzijnde tankstation?”, het is een vraag die je in de auto misschien al een aantal keer hebt gesteld, hetzij aan Google, hetzij aan je navigatie. Met de opkomst van voice search beperken dit soort gesproken zoekopdrachten zich niet langer tot de auto, maar zien we een voorzichtige verschuiving van getypte zoekopdrachten naar gesproken zoekopdrachten. Ja, ook wanneer je gewoon thuis op de bank zit en je dus geen risico loopt op een bekeuring wegens niet handsfree gebruik van je telefoon. Voice search is niet voor niets hét buzzword van 2019, maar wat moet je er als ondernemer eigenlijk mee? Hoe optimaliseer je jouw website voor voice search?

Waarom is het belangrijk om je website te optimaliseren voor voice search?

Wereldwijd vindt 20% van de zoekopdrachten plaats via voice search, volgens ComScore zal dit aantal in 2020 zelfs groeien tot 50%. Met Google Home en Alexa thuis beperken dit soort zoekopdrachten zich niet tot momenten waarop je niet op je telefoon kan kijken, maar wordt het in toenemende mate gebruikt op momenten waarop ook een getypte zoekopdracht zou kunnen worden gedaan.

Omdat mensen vaak snel een antwoord willen op een vraag is het makkelijker om een vraag in te spreken in plaats van helemaal uit te typen. Deze vragen zijn vaak zeer specifiek voor een bepaald product of bepaalde service.

1. Zorg dat de basisinformatie over je bedrijf duidelijk beschikbaar is

Om goed vindbaar te zijn via spraakgestuurde zoekopdrachten is het belangrijk dat je openings- en sluitingstijden, locatie en routebeschrijving beschikbaar zijn voor Google. Een zo compleet ingevuld Google My Business profiel is daarom een basisvereiste voor een bedrijf dat via voice search vindbaar is. Op deze manier kan Google direct verwijzen naar jouw bedrijf als er een relevante vraag wordt gesteld. Verder is het belangrijk om een telefoonnummer en emailadres te vermelden zodat mensen met overige vragen gemakkelijk contact kunnen opnemen.

2. Optimaliseren voor voice search middels makkelijk leesbare & korte teksten

Mensen die voice search gebruiken verwachten een kort maar krachtig antwoord waarmee ze snel verder kunnen. Dat is anders dan bij een getypte zoekopdracht: dan scan je zelf snel de tekst en haalt daar de informatie uit die je nodig hebt. Voor voice search kan je het beste een richtlijn van ongeveer 30 woorden aanhouden.

Aangezien de vragen via voice search vaak gesteld worden op een gestructureerde manier is het ook belangrijk dat er een duidelijk leesbaar en goed gestructureerd antwoord te vinden is op je website. Een kort antwoord klinkt ook beter als het wordt uitgesproken door een slimme assistente zoals Siri of Alexa. Zorg er verder voor dat zowel de vraag als het antwoord aan het begin van je artikel staan, bijvoorbeeld in de titel of productinformatie. Vervolgens kan dit worden uitgebreid met meer informatie over het onderwerp. Een handige tip hiervoor is om een FAQ-pagina aan te maken waarop wordt ingespeeld op zoekopdrachten met een vraagintentie.

3. Welke keywords gebruik je in SEO optimalisatie voor voice search?

Zoals eigenlijk altijd het geval is met zoekmachine optimalisatie, dien je je met name in te leven in de bezoeker. Hoe zou je zelf informatie zoeken middels voice search? Dat doe je niet door een aantal steekwoorden zoals ‘airconditioning kosten’ te reopen naar je telefoon of Google Home, terwijl een dergelijke zoekopdracht typen vrij gebruikelijk is.

Een pagina optimaliseren voor voice search kun je dus beter doen door te optimaliseren voor een zin die je zelf zou uitspreken naar je digitale assistent. “Hoe duur is een airco?” of “Wat is de prijs van een airco?”, zijn logischere keuzes voor een gesproken zoekopdracht. Conversationele keywords verschillen dus wel dergelijk van de ‘traditionele’ keywords voor SEO.

Begin SEO optimalisatie voor voice search daarom met vraagwoorden als wie, wat, waar, wanneer, hoe en waarom om een lijst te creëren met vragen waarop jouw website kan worden geoptimaliseerd voor voice search.

4. Voice search is lokaal gerichte SEO

Ruim twintig procent van de voice search gebruikers is op zoek naar lokaal gerichte informatie. Zij zijn bijvoorbeeld op zoek naar een service of product dat wordt aangeboden in de buurt. Hierop kan je inspelen door woorden zoals “dichtbij” of plaatsnamen van je vestigingen toe te voegen aan titels, interne links en meta descriptions zodat er sneller naar jouw website zal worden verwezen.

Ook kun je aanvullende content toevoegen die relevant is voor mensen uit de buurt. Denk bijvoorbeeld aan parkeerinformatie, openingstijden en andere zaken die jij ook graag zou willen weten wanneer je op zoek bent naar een bedrijf als dat van jou. Dezelfde tactiek kun je bovendien toepassen op je linkbuilding strategie.

5. Zorg voor een snelle website

Voice search wordt vooral gebruikt voor snelle vragen en mensen verwachten daarom onmiddellijk resultaat. Door te anticiperen op vragen die klanten zullen stellen en duidelijke antwoorden op deze vragen te geven op de website komt je content in de top van zoekresultaten. Met name voor voice search is het belangrijk om in deze top te zitten. Het zoekresultaat wordt namelijk meestal hardop voorgelezen. Hierdoor hebben gebruikers niet de mogelijkheid om op de pagina met zoekresultaten omlaag te scrollen om het meest ‘geschikte’ antwoord te vinden. Omdat veel voice zoekopdrachten telefonisch worden gedaan is het belangrijk dat de laadsnelheid van je mobiele website goed is. Door voice search op deze manier te integreren op je website zullen klanten gemakkelijk een antwoord op hun vragen vinden.

Wil je meer informatie over websites optimaliseren voor voice search? Of zoek je een expert die dit voor je uit handen kan nemen of je kan adviseren over de volgende stap in jouw SEO-strategie? Stuur ons een berichtje of bel even; vinden we leuk!