Mkb'ers en grote bedrijven lopen vaak tegen het probleem aan dat zij niet weten welke marketing- en sales activiteiten het meest effectief zijn. Als je inzicht hebt in de volledige marketing en sales funnel kan je jouw middelen beter alloceren aan activiteiten die het meeste rendement opleveren. Als marketing- en sales manager wil je daarnaast ook inzage hebben in de totale kosten per kanaal, CPA (Cost Per Acquisition), ROAS (Return On Advertising Spend) en hoe deze verhoudt met de algemene ROI (Return On Investment) van het bedrijf. Een marketing automation software kan beter inzicht geven in deze data. Overweeg je een dergelijk systeem aan te schaffen? Recent hebben wij voor HA! Marketing onderzocht welke marketing automation software het beste bij ons past. In dit blog ga ik in op welke criteria je een marketing automation software kan beoordelen. 

Wat is marketing automation?

Marketing automation verwijst naar de software om marketing en sales werkzaamheden te automatiseren. De technologie erachter maakt het makkelijker om bijvoorbeeld slimme campagnes op te bouwen en efficiëntieslagen te maken van wederkerende taken zoals e-mails versturen, sociale media berichten versturen en het monitoren van een contact in het CRM door de verschillende fasen die hij/ zij doorloopt; prospect, lead of een klant. 

Landschap van marketing automation software

Als je kijkt naar software op het gebied van marketing automation dan kom je al snel uit bij de 'grote' spelers: Hubspot, Salesforce Pardot, Salesforce Marketing Cloud, IBM, Adobe en Marketo. Het landschap is vrij breed en de verwachting is ook dat deze markt zal blijven groeien. Er zijn verschillende websites waar je de verschillende leveranciers kan vergelijken. Neem bijvoorbeeld g2.com. Deze website heeft de leveranciers beoordeeld. Zie onderstaand voorbeeld.

Screen Shot 2019-02-13 at 11.49.28 AM

 

Welke criteria vergelijk je een marketing automation software op?

Vergelijkingwebsites zijn prima, maar geven geen antwoord op welke software/ leverancier het beste past bij jouw bedrijf. Het helpt om eerst na te gaan welk primair probleem je probeert op te lossen. Hoogstwaarschijnlijk wil je één van de volgende doelen bereiken: jouw marketing en sales funnel inzichtelijk hebben in één rapportage (een zogeheten 'closed loop' rapportage), slimme geautomatiseerde campagnes draaien zoals drip campagnes of welkom campagnes of weten welke kanalen of campagnes zorgen voor gekwalificeerde leads met hoge sales conversiepercentages. Dus maak een prioriteitenlijst van de problemen waar je tegenaan loopt. Zodra je het doel helder hebt, kan je gaan kijken welke software de oplossing kan bieden. Als iedere afdeling alleen kijkt naar zijn eigen doelen en KPI's via excel-sheets gegenereerd uit operationele systemen die los van elkaar werken dan is dat natuurlijk niet efficiënt. In dit specifieke geval zal je ook moeten kijken of dat je de bestaande systemen en afdelingen meer met elkaar laat integreren. Dat kan door koppelingen te maken met marketing automation software. Let hierbij op welk systeem je kiest, niet alle systemen zijn 'standaard' te integreren.

De criteria

Het belangrijkste criterium is budget. Systemen als Salesforce, Adobe en IBM hebben een hoge instapprijs. De prijs is vaak opgebouwd uit een jaarlijkse basislicentie van de software en vervolgens kan je de pakketten uitbreiden naar wens. Wil jij experimenteren met marketing automation voor bijvoorbeeld alleen e-mailmarketing? Dan raad ik je aan om te testen binnen jouw huidige e-mail provider zoals Mailchimp of Spotler. Heb je die niet en wil je tegelijkertijd de volgende stap maken naar automatisering overweeg dan leveranciers die geen instapprijs vragen en waar je betaalt op basis van het aantal contacten die je mailt. Zo kan je met Sharpspring en Hubspot voor een kleine maandelijkse fee al aan de slag. Importeer je contacten in deze systemen en doe je learnings op.

Als je op zoek bent naar marketing automation software waarbij je ook 100% van de functionaliteiten wilt gaan gebruiken zoals het in kaart brengen van de sales- en marketing funnel? Dan zal je naast het budget ook moeten kijken naar andere criteria:


  • Is een koppeling nodig met andere systemen zoals je CMS, CRM en administratieve systemen?
  • Hoeveel uur kan je investeren in de training van het systeem? Sommige leveranciers bieden uitgebreide trainingsmogelijkheden aan.
  • Is databeveiliging van belang? Zo ja, betrek tijdig jouw IT afdeling.
  • Hoe groot is de database?
  • Welke functionaliteiten zijn van belang? Denk aan:
    • Bouwen en versturen van persoonlijke e-mails
    • Geautomatiseerde e-mail en sms communicatie
    • Lead Nurturing
    • Lead scores en beoordelingen geven
    • Segmentaties zonder ingewikkelde SQL queries e.d.
    • Landingspagina's maken, slimme formulieren ontwikkelen en integreren met je site
    • Offertes versturen
    • Ticket systeem voor support
    • Online web/ app gedrag doormeten
    • Marketing Lead Database opbouwen
    • Personalisatie
    • Koppelen van sociale media voor social listening
    • Koppelen van je advertentieplatformen

 

Zodra je dit weet, heb je een functionaliteitenlijst. Je kan vervolgens trials aanvragen en demo-presentaties. Bereid deze meetings goed voor, zodat je gericht vragen kan stellen. Vaak weet de sales consultant niet alles, dus probeer zelf ook de specificaties van de systemen te vergelijken. Het belangrijkste advies in dit proces is om de tijd en het budget voor jezelf helder te hebben. 

Meer informatie over marketing automation

Als je minder tijd hebt voor onderzoek, zou je ook advies kunnen inwinnen bij bureau's als HA! Marketing die je het beste kunnen adviseren over welk systeem bij jou past, omdat wij hier al de nodige ervaring hebben opgebouwd. Wij denken graag met je mee. Neem contact met ons op als je hier behoefte aan hebt! En maak alvast een begin met de vergelijkingstemplate.

Download gratis een Marketing Automation Vergelijkingstemplate