De voornaamste reden waarom content marketing op sommige marketingafdelingen een ondergeschoven kindje is? Gebrek aan tijd. Het team heeft het al druk genoeg met alle lopende SEA- en social media campagnes, e-mail marketing en misschien ook de nodige offline marketing activiteiten.

Dat terwijl iedere marketeer weet dat goede content aan de basis staat van inbound marketing en een goedlopende klantreis. Daaronder valt ook het binden van potentiële klanten zo vroeg mogelijk in hun oriëntatiefase. Automatiseren, daar houden we van! Hoe automatiseer je jouw content marketing om zo tijd te besparen?

Het automatiseren van social media berichten

Websitecontent staat centraal in de inbound filosofie. Bedrijven die bloggen, zien een gemiddelde toename van gemiddeld 55% in hun bezoekersaantallen. Wanneer zij gemiddeld 4 keer per week een blog publiceren zien zij de grootste toename. Indien de SEO van de website en blogs kloppend is, mogen we ervan uitgaan dat zoekmachines ze goed kunnen indexeren. Op die manier leveren ze dus organisch verkeer op.

Het is echter zonde om deze steengoede content niet verder in te zetten om zo een nog groter publiek te bereiken. Marketing automation software zoals Hubspot biedt daarom de mogelijkheid om een nieuwe blogpost direct na publicatie ook op verschillende social media kanalen te posten.

Het automatiseren van e-mail nieuwsbrieven

E-mail nieuwsbrieven vragen vaak ook een aanzienlijke tijdsinvestering van je marketingteam. Indien je het goed inzet, kan e-mail van grote toegevoegde waarde zijn bij het opwarmen van leads. Hiermee leid je potentiële klanten namelijk door de klantreis heen, zodat ze uiteindelijk klant bij je worden.

Het mooie is dat een groot deel van je e-mail marketing geautomatiseerd kan worden. Zo heb je er (bijna) geen omkijken meer naar. Op basis van gedrag van je websitebezoekers kunnen triggers worden ingesteld om een bepaalde flow aan e-mails te versturen. Een bekend voorbeeld hiervan is de abandoned cart mail. Wanneer mensen zonder af te rekenen de webshop verlaten, krijgen ze dan een herinneringsmail. Maar denk ook eens aan mensen die offertepagina’s, tarievenpagina’s of dienstenpagina’s bezoeken of mensen die een brochure downloaden. Zij zijn opgewarmde leads die met een laatste zetje in de rug makkelijk een (nieuwe) klant kunnen worden. E-mail marketing kan hier dus een belangrijke rol in spelen.

Automatiseren van e-mails met recente blogcontent

Een voorbeeld van een automation regel is dat na het publiceren van, laten we zeggen 6 nieuwe blogposts, automatisch een e-mail verstuurd wordt naar je contactenlijst. Op die manier bereik je een zo groot mogelijk publiek met je nieuwe content. En dat terwijl er geen extra handelingen aan verbonden zijn voor het marketingteam.

Gepersonaliseerde website content

Is het je wel eens opgevallen dat wanneer je naar websites als Zalando gaat, je als man direct die mannensectie te zien krijgt? Als vrouw krijg je dan natuurlijk de vrouwensectie. Dat is een klein voorbeeld van wat er mogelijk is op het gebied van gepersonaliseerde website content. Door het traject dat bezoekers op je website afleggen in kaart te brengen, kun je hen op zoveel mogelijk plekken van relevante content voorzien.

Dus ben jij een man die meer van sneakers dan van nette schoenen houdt? Dan zie jij op de homepage waarschijnlijk de nieuwste modellen sneakers van verschillende merken. Met dergelijke gepersonaliseerde content verhoog je als bedrijf je conversieratio én zorg je voor een verbeterde klantervaring.

Tools en software voor het automatiseren van content marketing

Er zijn veel tools en software op de markt om (gedeeltes) van je content marketing te automatiseren. Zo zijn er bijvoorbeeld tools voor het inplannen van social media content, zoals Later en Hootsuite. Voor e-mail marketing zijn er e-mail automation programma’s, zoals Mailchimp en Spotler. Ten slotte kun je ook gebruik maken van echte marketing automation software om sales funnels mee te bouwen, zoals Hubspot.

Zijn jullie klaar om de volgende stap te zetten en de content marketing te automatiseren?

Download nu de whitepaper over Inbound Marketing!

Waarom is Inbound Marketing nu urgent en kun je dit als marketing manager niet negeren? Het antwoord hierop plus interessante facts & figures vind je in de speciaal hiervoor geschreven whitepaper.

Download whitepaper