Je weet waarschijnlijk al dat social selling een effectieve manier is om aan je personal brand te werken. Als je jouw expertise online deelt, kan dat op de lange termijn tot meer klanten leiden. Bloggen is een hele goede manier om dat te doen. Toch horen wij van onze klanten nogal wat bezwaren als wij dit idee op tafel leggen. Misschien herken je ze zelf wel: je hebt er geen tijd voor, je bent van nature geen schrijver, je weet niet waarover je moet schrijven of je denkt dat toch niemand je artikelen gaat lezen. In dit artikel gooien we al jouw bezwaren overboord en laten wij zien hoe je het bloggen gemakkelijker kunt maken. Daarnaast geven we je nog een paar andere social selling tips.

Wat is social selling?

Social selling is veel meer dan alleen bloggen of regelmatig iets uit je vakgebied posten op social media. Je kunt bijvoorbeeld heel zichtbaar zijn op LinkedIn omdat je dagelijks artikelen deelt. Als je doelgroep je artikelen echter niet interessant vindt, zullen ze je niet zien als een autoriteit. En als je blogt over onderwerpen waar niemand interesse in heeft, zal niemand je artikelen lezen.

Jouw social selling valt of staat dus met een goede content strategie. Ten eerste moet je weten wat je doelgroepen zijn. Het is ook nuttig om je doelgroepen in buyer persona's uit te werken. Breng je klantprofielen zo gedetailleerd mogelijk in beeld, zodat je precies weet voor wie je welke content schrijft, waar zij naar op zoek zijn en op welke manier je ze kunt beïnvloeden. Zo achterhaal je meteen wat ze interessant vinden en welke social media ze het meest gebruiken. Zijn ze actief op LinkedIn? Dan deel je artikelen en tips op LinkedIn. Zitten ze meer op Instagram? Dan is het beter om daar visuele content te posten.

Uiteindelijk gaat het erom dat je content die je doelgroepen interessant vindt, deelt via de netwerken waarop ze actief zijn. Met een goede social selling strategie bereik je de mensen die je wilt bereiken. Bovendien profileer je jezelf als dé expert in jouw vakgebied. Daarmee draai je in feite het traditionele verkoopproces om. In plaats van dat jij koude acquisitie doet, zullen mensen jou bellen!

Social selling tips als je niet van bloggen houdt

Bloggen is voor veel mensen een uitdaging. Er zijn dan ook een hoop bezwaren. Het is namelijk niet alleen lastig om een begin te maken. Het vergt ook veel discipline om het bloggen vol te houden. Daarnaast kost het ontzettend veel tijd. Die tijd is er vaak niet, want het dagelijks werk gaat voor. Ook al weet je dat social selling belangrijk is. Bovendien is het moeilijk om inspiratie te vinden om telkens weer een artikel te schrijven. En ten slotte horen wij vaak van klanten: “er is toch niemand die mijn artikelen gaat lezen”, omdat zij denken zelf niet interessant genoeg te zijn. Dat terwijl zij vaak uren kunnen vertellen over hun bedrijf en markt. Hoog tijd dus om die bezwaren over boord te gooien!

Social selling als onderdeel van je inbound marketing strategie

Als je bijvoorbeeld denkt dat niemand je blogposts gaat lezen, zie het dan als een essentieel onderdeel van je inbound marketing strategie. Door ze te optimaliseren voor zoekmachines en te delen via social media, genereren ze meer verkeer op je website. Vooral als je ze schrijft over de uitdagingen waar mensen uit je doelgroep tegenaan lopen. Je helpt hen dan immers met het oplossen van een probleem. Stel, je verkoopt project management software waarmee teams efficiënter kunnen werken. Dan kun je bijvoorbeeld artikelen schrijven met handige tips om hun productiviteit te verhogen.

Ook als je geen tijd of geen inspiratie hebt om artikelen te schrijven, kun je er vandaag nog mee beginnen. Met deze 7 tips zijn je eerste blogartikelen namelijk dichterbij dan je denkt:

  1. Doe Keyword research om interessante onderwerpen te vinden
  2. Beantwoord vragen van je klanten en hergebruik andere content
  3. Geef je mening over een ander artikel
  4. Huur een ghost writer in
  5. Haal inspiratie uit je comments
  6. Deel tips en geef je mening via social media
  7. Maak gebruik van andere soorten content

Infographic blog Marle

1. Doe Keyword research om interessante onderwerpen te vinden

Als je geen inspiratie hebt om te bloggen, kom je er via keyword research achter wat jouw doelgroepen bezig houdt. Met gratis tools als de Google Keyword planner, Übersuggest en AnswerThePublic kun je eenvoudig long tail keywords vinden die een perfecte basis zijn voor jouw blogonderwerpen. Dit zijn specifieke zoekwoorden waar relatief weinig op gezocht wordt. Doordat er echter ook weinig andere websites onder deze onderwerpen schrijven, is het ook relatief eenvoudig om er op gevonden te worden. Zo sla je direct twee vliegen in één klap. Je hebt inspiratie en je genereert meer verkeer naar je website, omdat je beter vindbaar bent via Google.

Zo kun je bijvoorbeeld landingspagina's maken over "project management software". Goede kans dat er veel concurrenten zijn die hetzelfde idee hebben. Als je daarnaast blogt over onderwerpen als "Hoe verhoog je de productiviteit van je medewerkers?" en "4 tips voor een effectieve samenwerking", is de kans groot dat je daarop makkelijker gevonden wordt. Bovendien worden deze artikelen gelezen door mensen die nog niet bewust op zoek zijn naar project management software. Als jouw artikelen waardevol zijn, zullen ze direct voor jouw software kiezen. Op die manier kom je al veel eerder in het aankoopproces in contact met jouw doelgroep.

2. Beantwoord vragen van je klanten en hergebruik andere content

Als je geen tijd of inspiratie hebt, kun je bedenken welke vragen klanten momenteel hebben over jouw product of dienst. Vaak zijn dit ook prima onderwerpen om een blogartikel over te schrijven. Het kost relatief weinig moeite om de antwoorden op vragen over jouw project management software uit te werken in een artikel. Of maak een instructievideo. Op de lange termijn zul je zelfs de werkdruk verlagen, omdat je klanten hun antwoorden op je blog kunnen vinden. Daarnaast zullen je leads jouw expertise en het serviceniveau waarderen. Ze krijgen daarmee een veel beter inzicht in datgene wat jij verkoopt.

Er zijn ook andere manieren om bestaande content binnen je bedrijf te hergebruiken. Zo kun je bijvoorbeeld handleidingen van jouw producten of diensten vertalen naar een blogpost. Heb je veel vergaderingen of telefonisch overleg? Dan kun je de gesprekken opnemen en het transcript uitwerken.

 

3. Geef je mening over een ander artikel

Een hele eenvoudige manier om weer inspiratie te vinden voor een nieuw blogartikel, vind je overal op het internet. Waarschijnlijk volg je al andere experts in jouw vakgebied via social media. Je kunt hun artikelen hergebruiken door er je mening over te schrijven. Dat kan bijvoorbeeld ook een artikel uit het buitenland zijn. Stel dat je een blogpost van een Amerikaanse influencer leest met tips voor een overzichtelijke mailbox. Dan kun je als reactie schrijven dat het drukke mailverkeer door allerlei slimme software ook zal afnemen. Op deze manier zet je jezelf weer als een expert neer.

4. Huur een ghost writer in

Als je echt geen tijd hebt om te bloggen, kun je gebruik maken van een ghost writer. Dit is een medewerker of freelancer die artikelen in jouw naam schrijft. Laat jezelf interviewen over onderwerpen die interessant zijn om een artikel over te schrijven. De ghost writer werkt ze vervolgens uit. Een interview kost veel minder tijd dan het schrijven van een blogpost. Die tijd kun je weer besteden aan je dagelijkse werkzaamheden of andere marketingactiviteiten.

5. Haal inspiratie uit je comments

Met bovenstaande tips heb je vast voldoende tijd en inspiratie gevonden om fanatiek aan de slag te gaan met bloggen. Als je vervolgens ook nog eens de inbound marketing principes toepast, zullen je lezers je via zoekmachines en social media vinden. Waarschijnlijk zullen ze dan hun mening over je artikel geven via de comments op je website of via social media. Wist je dat vragen en meningen via die comments ook prima kunnen dienen als onderwerpen voor nieuwe artikelen? Je laat dan ook direct zien dat je de betrokkenheid van je lezers op prijs stelt.

Social selling alternatieven voor bloggen

Ondanks bovenstaande tips, kan het zijn dat bloggen nog steeds niet jouw ding is. Gelukkig is social selling meer dan alleen bloggen en zijn er genoeg alternatieven. De laatste twee tips kosten je vaak minder terugkerende inspanning, maar leveren wel veel resultaat op.

6. Deel tips en geef je mening via social media

Voor doorgewinterde social media gebruikers kost deze tip weinig moeite. Als je bijvoorbeeld al zeer actief bent op Twitter of LinkedIn, kun je er vragen beantwoorden en tips geven. Daarnaast kun je ook reageren op artikelen die anderen via deze netwerken delen.

Stel dat iemand zich op LinkedIn beklaagt over de verschillende documentversies die collega's altijd per mail sturen. Je kunt diegene helpen met tips over gratis software waarmee teams in hetzelfde document werken. Of nog beter, bied een gratis proefversie van jouw software aan!

Je kunt namelijk ook actief aan social selling doen op de netwerken waar je doelgroep al actief is. Het is niet altijd nodig om uitgebreide blogartikelen te schrijven. Zolang je jouw mening en tips vanuit jouw vakgebied deelt via de juiste kanalen, zullen je doelgroepen je als een expert zien.

7. Maak gebruik van andere soorten content

Social selling gebeurt vooral via blogs en social media posts. Tekst is echter niet de enige vorm van content die werkt. Hou je er bijvoorbeeld van om video's te maken? Vloggen is ook een populaire en effectieve manier om content te delen. En video tutorials zijn vaak veel duidelijker dan geschreven instructies. Naast bloggen en video kun je ook denken aan podcasts en quizzen. Als je een quiz deelt via social media, is dat overigens ook een goede manier om leads te genereren.

Leer meer tips tijdens onze social selling training!

Met de 7 tips op deze pagina kun je vandaag nog aan de slag met social selling. Het is een effectieve manier om aan je personal brand te werken. Zeker als je duidelijke doelen verbindt aan je social selling strategie, zoals een gratis whitepaper, kun je veel leads genereren. Tijdens onze social selling training geven we je nog veel meer praktische tips, maar we leren je vooral hoe je het strategisch inzet. Neem gerust contact op met Ha! voor meer tips en informatie.

Digitale marketing voor de maakindustrie

Lees in dit whitepaper meer over hoe marketing en sales zich ontwikkelen in de maakindustrie, waar de kansen liggen en welke ervaringen wij hiermee hebben. 

Download whitepaper

 

Social Selling training

Meer leren over hoe je Social Selling kunt inzetten om je omzet te verhogen? Meld je aan voor onze Social Selling training!

Meer informatie