Meer inzicht in je webstatistieken

Wil je naast de cijfers en grafieken van Google Analytics meer inzicht in het gedrag van je websitebezoekers? Mouse tracking brengt dit gedrag letterlijk in kaart. Wij helpen je om veel meer inzicht te krijgen in waarom mensen online iets bij je kopen of juist afhaken.

Je houdt Google Analytics nauwlettend in de gaten om te kijken welke pagina’s op je website veel bezocht worden. Zouden er eventueel zaken zijn die je websitebezoekers belemmeren? Webstatistieken laten echter alleen zien dat er een belemmering kan zijn, maar niet wat die belemmering dan precies is.

Mouse tracking: onze aanpak

Wij zien mouse tracking als belangrijk onderdeel van conversie optimalisatie. Het is echter alleen nuttig als we meer inzicht willen in wat webstatistieken ons al laten zien. Als Google Analytics ons bijvoorbeeld leert dat veel bezoekers afhaken op je productpagina’s, kunnen we met mouse tracking achterhalen waar je bezoekers tegenaan lopen.

Dit doen we door middel van:

  • Heatmaps laten de muisbewegingen van bezoekers zien, maar ook waar ze klikken en hoe ver ze naar beneden scrollen.
  • Schermopnames laten het sessiegedrag van individuele bezoekers zien.

Zelf neem je bijvoorbeeld aan dat bezoekers via het menu op je website navigeren. Als uit heatmaps blijkt dat ze de product filters veel vaker gebruiken, dan kunnen we die verbeteren. Gebruiken ze vooral de zoekfunctie? Dat kan een indicatie zijn dat mensen niet direct kunnen vinden wat ze zoeken.

Zien we in de schermopnames dat bezoekers teveel heen en weer klikken tussen verschillende producten? Bijvoorbeeld omdat ze de levertijd willen weten? Dan kunnen we de levertijd in de product filters verwerken. Allerlei voorbeelden die je website gebruiksvriendelijker zullen maken.

Waar Google Analytics ons dus vooral laat zien waar de conversie verbeterd kan worden, kunnen tracking tools als Crazy Egg en Hotjar ons vertellen hoe we dat kunnen realiseren. Ha! zo vullen ze elkaar perfect aan.