Google Ads is altijd in ontwikkeling. Er worden regelmatig functies in bèta toegevoegd of weer verwijderd. Als adverteren via Google niet tot je dagelijkse werk behoort, kan het lastig zijn om zulke ontwikkelingen allemaal bij te houden. Na het lezen van dit artikel ben je toch weer helemaal op de hoogte van de belangrijkste updates.

Uitgebreide tekstadvertenties (Expanded Text Ads)

Met Expanded Text Ads heb je meer ruimte voor zoekwoord advertenties. Dit advertentietype is al een tijdje geleden uitgerold en geeft je de mogelijkheid om:

  • Een derde kop toe te voegen
    De eerste twee koppen zijn verplicht, maar de derde is optioneel. Deze kun je bijvoorbeeld gebruiken om verzendinformatie, speciale aanbiedingen of een call-to-action (CTA) toe te voegen. Soms laat Google nog steeds alleen de eerste 2 koppen zien. Zorg dus dat je belangrijkste informatie daarin staat. De derde kop wordt het vaakst getoond op mobiele apparaten met een breed scherm.
  • Een tweede beschrijving toe te voegen
    Dit zorgt ervoor dat je meer ruimte hebt om je boodschap over te brengen. Vergeet hier ook niet om een CTA toe te voegen.
  • Tot wel 90 tekens te gebruiken voor iedere beschrijving
    Expanded text ad - in Google AdsExpanded text ad

Advertentiesuggesties

Deze update werd stilletjes doorgevoerd. Google maakt automatisch nieuwe advertenties op basis van bestaande advertenties. Als je dus niet oplet, is de kans groot dat Google zelf ineens nieuwe advertenties publiceert. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat advertentiegroepen met meer dan drie advertenties beter presteren. Bij Ha! zijn we het daar helemaal mee eens! Toch raden we aan om advertentiesuggesties uit te schakelen. Je kunt je advertenties namelijk (op dit moment) veel beter zelf schrijven om de kwaliteit te waarborgen. Dat kan de komende jaren weleens anders worden als de technologie hierachter verbeterd is.

Gemiddelde positie is vervangen door nieuwe metrics

Een andere belangrijke Google Ads update is dat de gemiddelde positie als metric is verdwenen sinds september 2019. De gemiddelde positie van een advertentie is belangrijk voor het monitoren van de prestaties van zoekwoordencampagnes. Hoe hoger de advertentie in de zoekresultaten staat, des te groter de kans dat deze opvalt. Hoewel een hogere positie vaak wel de kans vergroot op meer klikken, kon je ook tactisch sturen op een lagere gemiddelde positie (bijvoorbeeld positie 2 of 3) en er zo voor zorgen dat je advertentiekosten bespaart. De gemiddelde positie was dus een belangrijke metric om het succes van een campagne te bepalen. Die gemiddelde positie is nu vervangen door 2 andere metrics:

  • Vertoningen (toppositie) %
    Het percentage van de advertentie vertoningen boven de organische zoekresultaten.
  • Vertoningen (absolute toppositie) %
    Het percentage van de advertentie vertoningen dat op de eerste advertentie positie wordt weergegeven.

Deze 2 nieuwe metrics geven adverteerders meer inzicht in de zichtbaarheid van advertenties.

Aangepaste intentiedoelgroepen (Custom Intent)

Het is sinds 2019 niet meer mogelijk om te targeten op "doelgroep zoekwoorden". In plaats daarvan kun je nu targeten op "intentie doelgroep segmenten". Dat is een combinatie van zoektermen die jouw doelgroep gebruikt en de pagina's die ze bezoeken. Hiermee is het mogelijk om mensen eerder in de buyer journey te bereiken. Google heeft een aantal standaard doelgroep segmenten die je kunt gebruiken, maar het is ook mogelijk om ze zelf te maken. Je kunt hiervoor zoekwoorden, URL's en apps aangeven. Google Ads toont de advertenties vervolgens aan mensen die waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in jouw producten of diensten.

Advertentie varianten (Ad Variations)

Met deze feature kun je verschillende varianten van je advertenties live testen. Zo kun je bijvoorbeeld testen met verschillende call-to-actions. Vervolgens kun je de beste variant van een advertentie gebruiken. Het voordeel is ook dat je deze feature kunt gebruiken door campagnes heen.

Versnelde weergave is afgeschaft

Vanaf april 2020 en bij sommige accounts voor die tijd is het niet meer mogelijk om versnelde weergave te gebruiken. Versnelde weergave is een biedingsoptie om je advertenties niet gelijkmatig door de dag te vertonen, maar zo snel mogelijk. In plaats van versnelde weergave worden alle advertenties automatisch ingesteld volgens standaardweergave. Om toch invloed uit te oefenen op de advertentieweergaven door de dag heen kun je er ook voor kiezen om conversies of klikken te maximaliseren. Het maximaliseren van conversies als bieding strategie werkt vanuit ervaring het meest effectief. Bovendien kun je ook 'advertentie planning' gebruiken om een bod op bepaalde tijdstippen van de dag te verhogen of te verlagen.

Leadformulieren

Met deze nieuwe feature kan je direct vanuit je tekstadvertentie leads genereren. Dit is een advertentie-extensie die vergelijkbaar in te stellen is als een Facebook of LinkedIn lead generatie advertentie. Je hebt een link naar een privacybeleid nodig en uiteraard een download om deze op te zetten. Let er wel bij op dat je de leads alleen voor periode van de laatste 30 dagen kan downloaden. Onze eerste ervaringen zijn dat deze vergelijkbare doorklikratio’s hebben als andere advertentie-extensies. Zeker het proberen waard voor B2B!

Lead generatie formulier google adsWhitepaper voorbeeld Google Ads

Aan de slag met de nieuwste Google Ads updates?

Bij Ha! zijn we altijd erg enthousiast over nieuwe Google Ads updates. We beginnen vaak direct met experimenteren. Via onze website en blog delen we regelmatig de resultaten van onze bevindingen. Heb je zelf geen tijd om op de hoogte te blijven van de laatste Google Ads updates? Ha! kan ook meekijken in je campagnes en je hierin adviseren, zodat je er het maximale uit zult halen. Neem gerust vrijblijvend contact op met één van onze Google Ads specialisten voor meer informatie.

Gerelateerde berichten