Wanneer is het inzetten van Google Adwords succesvol als je aan de slag gaat met zoekmachine advertenties? Deze vraag is zeker niet met één simpel antwoord te beantwoorden. Is Google Ads inzetten succesvol als het direct verkopen oplevert of is het succesvol als het de merkbekendheid versterkt en daarmee indirect bijdraagt aan het succes van een onderneming? Zomaar twee situaties. Bij het opzetten van een Google Adwords strategie zijn er echter factoren die niet over het hoofd gezien mogen worden. Daarom hieronder 4 succesfactoren die u niet moet vergeten.

Google Adwords Campagne Strategie

Zoals bij alle marketingmiddelen is een goede campagnestrategie van groot belang. Google Adwords is een divers platvorm is met scala aan advertentietypen. Vooraf een goede strategie bedenken zorgt ervoor dat de Adwords advertentietypen juist worden ingezet. Zo is het voor een conversiegerichte campagne voor een webwinkel waarschijnlijk veel verstandiger advertenties in te zetten in het Google Shopping netwerk dan advertenties via het displaynetwerk. Wil je Google Adwords inzetten om een merk in de markt te zetten dan zijn display advertenties, tekst advertenties gericht op de behoeften en interesses van de doelgroep misschien veel interessanter.

Maak Google Adwords campagnedoelen meetbaar

Nu duidelijk is dat een goed begin het halve werk is wordt het tijd de uitgedachte strategie om te zetten in doelstellingen. Wanneer helder is wat het doel is van een campagne, dan kan dit doel met meetinstrumenten zoals Google Analytics perfect gemonitord worden. Vaak is een doel van een campagne een verkoop, lead of een andere specifieke handeling op een website. Zorg ervoor dat Google Adwords deze gegevens kan inlezen als je het gaat inzetten, zodat de prestaties van uw campagnes gedetailleerd gemonitord worden. Met data kun je Google Ads nog beter inzetten.

Kwaliteit versus kwantiteit

Wordt er met hagel geschoten of met scherp? Ofwel gaat u voor kwaliteit of kwantiteit. Het kan geen kwaad om bij de start van een campagne te testen welke advertenties, zoekwoorden, producten, regio’s of doelgroepen het beste lopen. Wilt u Google AdWords voor een langere periode inzetten, gebruik dan de eerste maanden om kleinschalig een hoop trial en error testen uit te voeren.

Verhoog de Google Adwords Kwaliteitsscore

Posities van uw advertenties worden bepaald aan de hand van een veiling. Google bepaalt uw posities door combinatie van uw bod, de advertentiekwaliteit en de verwachte impact van extensies en andere advertentie-indelingen. Met name het deel van de ‘andere advertentie-indelingen en extensies’ wordt nog wel eens vergeten. Probeer Google Adwords met zoveel mogelijk relevante informatie te verrijken als je het gaat inzetten. Reviews, uw locatie, contactgegevens, relevante website pagina’s, zijn enkele voorbeelden.

Conclusie

Een Google Adwords advertentiecampagne starten is makkelijk. Maar een succesvolle Google Adwords strategie inzetten is een hele klus. Een heldere strategie gekoppeld aan meetbare doelstellingen zijn een onmisbare basis. Vergeet tijdens de uitvoering absoluut niet dat een goede beheersing van het Adwords-systeem ontzettend belangrijk is. Het onbenut laten van de mogelijkheden kan een grote aanslag betekenen op de kwaliteitsscore en daarmee de advertentiekosten. En als laatste “geduld is een schone zaak”. Begin een Adwords Campagne kleinschalig, stuur bij en bouw uit op basis van resultaten.

Wil je hiermee aan de slag gaan of maak je al gebruik van zoekmachine advertenties? Denk er dan aan om een gecertificeerde cookie oplossing te gebruiken in combinatie met consent mode v2.

Download nu de whitepaper over Inbound Marketing!

Waarom is Inbound Marketing nu urgent en kun je dit als marketing manager niet negeren? Het antwoord hierop plus interessante facts & figures vind je in de speciaal hiervoor geschreven whitepaper.

Download whitepaper