Om mensen die op de naam van een restaurant of snackbar zoeken op te vangen biedt Thuisbezorgd ondernemers eenvoudige websites aan volgens een vaste template en huisstijl. Een slimme strategie waarmee zij op de namen van heel veel horecazaken gevonden worden en daarmee meer organisch bezoek naar hun website(s) weten te trekken. Dat is een van de manieren waarop zij hun posities binnen Google en andere zoekmachines versterken. Maar is het u wel eens opgevallen dat Thuisbezorgd zelf ook steeds meer op een zoekmachine begint te lijken? Zij hebben daarbij goed (af)gekeken bij Google en de passende onderdelen in hun eigen bedrijfsmodel geïmplementeerd.

Ranking in Thuisbezorgd

Thuisbezorgd heeft binnen haar site een zoekfunctie waarmee naar restaurants gezocht kan worden of gefilterd kan worden op bepaalde categorieën. De zoekresultaten worden daarbij net zoals bij Google door middel van een algoritme bepaald. Bij Google kijkt dit algoritme naar zaken als de formulering van je zoekterm, de kwaliteit en relevantie van webpagina’s, je locatie en browserinstellingen. Ook het algoritme van Thuisbezorgd houdt rekening met meerdere aspecten, zo kijkt het o.a. naar de volgende factoren:

  • Afstand tot het restaurant
  • Kwaliteitsscore uit reviews
  • Populariteit restaurant

Daarnaast zijn er nog diverse factoren als de capaciteit die restaurants hebben aangegeven (hoeveel bestellingen willen zij ontvangen) en zelfs zaken als het weerbericht spelen mee. Bovendien krijgen nieuwe restaurants enige tijd betere posities in de ranking om hen een goede start te geven.

Veilingconstructie

Aanvullend op het algoritme werkt Google via advertentieplatform Google Ads met een veilingconstructie. Advertenties krijgen daarbij voorrang op de organische (niet betaalde) resultaten. Via het systeem ‘TopRank’ stelt Thuisbezorgd op haar beurt horeca ondernemingen eveneens in staat te bieden voor een betere positie op het bestelplatform. De statistieken van Thuisbezorgd wijzen uit dat de eerste 9 posities vele malen meer bestellingen krijgen dan alles daaronder. Vergelijkbaar met Google dus, waar de consument over het algemeen ook niet bereid is om verder dan de eerste pagina te kijken.

Net als bij Google ads kunnen biedingen in Thuisbezorgd op elk moment aangepast worden om posities te verbeteren. Hierbij kunnen horeca ondernemers bijvoorbeeld op rustigere dagen meer bestellingen genereren of zorgen dat zij (op populaire dagen) niet ondersneeuwen door de concurrentie. Deze betaalde veilingconstructie krijgt uiteraard voorrang boven het normale algoritme en werkt door op zowel het normale overzicht als de positie in de categorieënfilter.

Thuisbezorgd nu een ware zoekmachine

Met het algoritme en de advertentieveiling is de zoekbalk van thuisbezorgd die van een simpele zoekfunctie binnen de website/app ontgroeid. De zoekbalk is doorontwikkeld tot een waardige zoekmachine die op dezelfde manier als Google en Bing te werk gaat. Een goed doordachte aanpak waarbij zij naast hun initiële verdienmodel dus ook kunnen profiteren van een advertentiemodel.

Waarom het goed is om kritisch naar je bedrijfsmodel te blijven kijken

Periodiek je bedrijfsmodel kritisch bekijken en zoeken naar verbeteringen of aanvullingen kan, zoals in bovenstaand voorbeeld, veel opleveren. Zelfs als je bedrijf goed draait is het goed om te kijken of je kansen onbenut laat, want het kan altijd beter toch? Bij Ha! bekijken en analyseren we maandelijks tientallen bedrijfs- en verdienmodellen. Dat kunnen die zijn van onze (potentiële) klanten en hun concurrenten, of gewoon vanuit interesse voor interessante / nieuwe bedrijven. Noem het een passie voor het vak. Wil jij je bedrijfsmodel of verdienmodel eens uitgebreid onder de loep laten nemen? Of op onze inspirerende boerderij eens sparren met een van onze strategen? Stuur ons even een bericht, dan spreken we elkaar binnenkort.