Aandeel van advertenties in de zoekresultaten

In februari dit jaar veranderde Google de indeling van de pagina met zoekresultaten. De rechterbalk met advertenties verdween en er kwam meer ruimte voor advertenties bovenaan de zoekresultaten. Het gevolg hiervan was dat organische resultaten dus lager op de pagina pas getoond worden, en dit er in totaal minder zijn. Samengevat kunnen we stellen dat Google het aandeel van advertenties in de zoekresultaten dus belangrijker heeft gemaakt.

Ik las na de verandering destijds in een blog dat bij een gelijkblijvend aantal adverteerders het wegvallen van de rechterbalk zal zorgen voor meer concurrentie voor het bemachtigen van de topposities. Daar sluit ik mij bij aan, maar de trend die ik zelf hierbij echter belangrijker vind is dat juist steeds meer bedrijven online gaan adverteren. En dit heeft grote gevolgen voor de rendabiliteit van (tekst)advertenties.

De concurrentiestrijd tussen online adverteerders

Google Adwords werkt via een veilingconstructie. Hierin zijn de kwaliteit van de landingspagina, de advertentietekst en de geboden prijs van invloed op de positie die jij als adverteerder krijgt toegewezen voor een bepaalde zoekterm. Op deze laatste zal ik in deze blog verder in gaan.

Nu de advertenties een prominentere rol op de eerste pagina van de zoekresultaten innemen en het aantal online adverteerders stijgt, wordt de concurrentiestrijd voor de bovenste posities groter. De price/cost per click (CPC) wordt in deze concurrentiestrijd automatisch omhoog gedreven. Daarbij duikt de vraag op of online adverteren dan nog wel rendabel is.

Is online adverteren nog wel rendabel?

Deze vraag is niet direct met een volmondige ja of nee te beantwoorden. In de tijden waarin er in vele branches slechts enkele partijen online adverteerden waren de kosten per klik lager, en door de beperkte concurrentie al snel rendabel (mensen vergeleken minder partijen en een klik was daardoor vaker een transactie). Nu is dat in mijn opinie volledig  branchespecifiek en product/dienstspecifiek.

Neem als voorbeeld een stukadoor die online offerte aanvragen wil genereren. Stel de stukadoor betaalt een prijs van €1,90 tot €2,15 per klik en de kosten per conversie komen uiteindelijk neer op € 35 - 40. Bij offertebedragen van gemiddeld €750,00 of meer zal dit zeker nog rendabel zijn, zelfs als niet iedere offerteaanvraag in een opdracht resulteert. Voor een installateur van airconditioningsystemen bij particulieren zullen deze kosten bijvoorbeeld ook rendabel zijn. Het verschil zit hem natuurlijk volledig in de marge. De verhouding tussen inkoopkosten van materiaal / apparatuur dat geleverd wordt en arbeidskosten spelen hier een grote rol in.

Wanneer men producten verkoopt zit in deze marge veelal minder speling. Voor bijvoorbeeld een webshop die printpapier en schrijfwaren verkoopt zal de marge nu snel verdwenen zijn wanneer de CPC te hoog wordt. De kosten per acquisitie die rendabel zijn voor deze webshop zijn hier zeer beperkt, omdat de marge per order laag is. Een webshop met luxe haarproducten werkt met hogere marges en zal daardoor meer ruimte hebben in haar advertentiekosten, zeker wanneer men meerdere producten tegelijk bestelt.

De hierboven geschetste situatie is natuurlijk vrij zwart-wit. Er zijn situaties te schetsen waarin met een (op het eerste oog) niet rendabel advertentiebudget toch een winstgevende klant kan worden binnengehaald. Indien een klant na zijn eerste order regelmatig printpapier blijft bestellen, zijn de advertentiekosten voor de eerste order na verloop van tijd terugverdiend en kan men op iedere volgende transactie alsnog winst maken.

Concurreren bedrijven elkaar met Adwords de markt uit?

Adwords blijft dus een zeer relevante advertentietool, maar is niet meer voor iedere branche rendabel. Bij HA! Marketing vinden wij transparantie belangrijk en adviseren wij u op basis van de kansen en resultaten die wij zien. Indien wij deze voor een onderneming niet zien, zullen wij dit ook eerlijk melden. Benieuwd of Adwords voor uw onderneming een geschikte advertentietool is? Vul dan hier ons contactformulier in, dan plannen we snel eens een kennismakingsgesprek in onder het genot van een kopje koffie.

Download de Inbound vs Outbound whitepaper!

Online (Inbound) marketing of de klassiekere (Outbound) marketing? Lees in de whitepaper meer over de verschillen tussen Inbound & Outbound marketing, hoe je het kan inzetten en het resultaat daarvan.

Download whitepaper