'B2B Internetmarketing Campagnes opzetten’

In dit artikel laat ik zien aan de hand van een business case hoe verschillende internetmarketingcampagnes voor een dienstverlening opgezet kunnen worden.

Case Logistieke dienstverlener

Een logistieke dienstverlener wil met een investering in internetmarketing meer sales leads genereren. De huidige site trekt enkele bezoekers per dag maar geconcludeerd kan worden dat de website nauwelijks bekend is onder de doelgroep en dat er nauwelijks of geen opdrachten via de website worden binnengebracht. Het overkoepelende internetmarketingdoel van deze b2b website is dus: Meer omzet genereren doormiddel van het genereren van salesleads.

Stappen B2B internet marketing campagne

Stap 1: Doelgroepen segmenteren: VB: MKB wegtransport, gevaarlijk transport, container transport
Stap 2: Onderzoeken waar de doelgroep zich online bevindt
Stap 4: Stel campagne doelen vast. (naamsbekendheid vergroten, klanten binden)
Stap 5: Start de marketingcampagnes

Nu de doelgroepen helder zijn worden campagnes ingericht om de bekendheid van de website onder de doelgroep te vergroten. En tegelijkertijd campagnes om de bezoekers van de website te binden aan het bedrijf.

B2B naamsbekendheid internet marketing campagne

Om uw bedrijf bekend te krijgen bij uw doelgroep is een campagne gericht op het genereren van naamsbekendheid een goede optie. Naamsbekendheid internetmarketing campagnes zorgen ervoor dat uw site aanwezig is waar uw doelgroep zich bevindt.

Doel: Naamsbekendheid onder doelgroep vergroten
Communicatiekanalen: Online advertenties getarget op uw doelgroep. (Bijv. Google Adwords campagnes, social media campagnes, SEO, banneradervertenties)
Voorbeeld verkoopproces: Advertentie >> Landingspagina >> call to action  >> opvolging offline sales  >> verkoop

B2B klantenbinding internetmarketingcampagne

Een ander campagnedoel kan doelgroepbinding zijn. Een websitebezoeker is nog geen klant. De truc is om bezoeker zodanig enthousiast te krijgen dat deze meerdere malen terugkomt op de website en zich op die manier bindt aan het bedrijf. Dit bereik je door de potentiële klant enthousiast te maken. Hoe? Door interessante content.

Doel: Doelgroep binding
Communicatiekanalen: E-mail marketing, bloggen, social media
Voorbeeld verkoopproces: Communicatiekanaal >> landingspagina >> call to action >> opvolging sales >> verkoop

B2B Multichannel internet marketing campagne

Internet kan een perfecte opvolging zijn van het plaatsen van een offline advertentie in een tijdschrift, krant of ander medium. Doormiddel van een QR code of een korte URL kunnen lezers op een speciaal ingerichte landingspagina terecht komen. Deze kan gebruikt worden om het verkoopproces te ondersteunen.

Doel: Opvolging offline sales
Communicatiekanalen: Offline medium en online landingspagina's.
Voorbeeld verkoopproces: offline medium of actie >> online landingspagina >> call to action >> opvolging sales >> verkoop.

Wij helpen je graag bij het opzetten van online marketingcampagnes. Neem geheel vrijblijvend contact op! 

Over Sven van Ophem

Na enkele jaren ervaring als eigenaar van de webwinkel Tasteweb.nl en een afgeronde marketingstudie, maar bovenal een passie voor internetmarketing, ontstond het idee om de online kennis te delen en bedrijven van dienst te zijn om online succesvol te worden.

In deze artikelen inspireer ik u met internetmarketingkennis en ervaringen. Ik nodig u uit mij uit te dagen en te reageren op deze artikelen...

Download de Inbound vs Outbound whitepaper!

Online (Inbound) marketing of de klassiekere (Outbound) marketing? Lees in de whitepaper meer over de verschillen tussen Inbound & Outbound marketing, hoe je het kan inzetten en het resultaat daarvan.

Mockup_Whitepaper_Inbound_vs_Outbound_marketing_V2

Download whitepaper