E-mail marketing is een medium om klanten te binden door middel van het versturen van waardevolle informatie. De behoefte van de klant staat hierbij centraal. Segmenteren kan hierbij een uitkomst bieden. Een persoonlijke aankoop zorgt ervoor dat klanten meer aangesproken worden. Verstuur dus niet zomaar waardevolle informatie, maar persoonlijke waardevolle informatie.

Hoe goed is de database?

De eerste stap bij het segmenteren is een goede database. Hoe gedetailleerder en persoonlijker deze is, des te beter de resultaten zullen zijn. Het is van belang om de kwaliteit van de database goed in kaart te brengen. Door te kijken naar het aantal inschrijvingen, uitschrijvingen, bounces en klachten, kan er gemonitord worden hoeveel tijd en geld geïnvesteerd moet worden in de database om de e-mail marketing een succes te laten zijn. Daarnaast moet de huidige waarde van de data niet worden onderschat. Zorg dat deze stap goed wordt uitgevoerd, want een goed begin is het halve werk.

Nieuwe abonnees

Naast het richten op huidige klanten in de database, kan men ook op zoek gaan naar nieuwe abonnees. Hiervoor bestaan een aantal handige middelen. Zo kunnen er pop-ups en call-to-actions worden ingezet op de website van de onderneming. Ook kunnen Social Media en blogs worden ingezet om meer klanten te krijgen in de database. Door hierop de mogelijkheid te bieden om voor een nieuwsbrief aan te melden, kunnen nieuwe abonnees worden verworven.

Targeting

Indien een bedrijf beschikt over een kwalitatief goede database, kan er effectief worden gesegmenteerd. Hiervoor kan targeting worden ingezet. Door klanten een e-mail te sturen, met daarin informatie die hen aanspreekt zal het voor betere resultaten zorgen. De e-mails bevatten dan namelijk daadwerkelijk relevante informatie, wat voor meer respons zal zorgen. Door voldoende informatie in de database te hebben kan er meer personalisatie worden toegepast.

Investeren in database

Aangezien een hoge respons doorgaans het doel van e-mail marketing is, is een investering in een goede database de moeite waard. Vaak bevat een database meer informatie dan men zou denken. Laat dus geen kansen onbenut! Heeft u vragen over hoe deze kansen te benutten? HA! helpt u graag verder met al uw vragen.

Download nu de whitepaper over Inbound Marketing!

Waarom is Inbound Marketing nu urgent en kun je dit als marketing manager niet negeren? Het antwoord hierop plus interessante facts & figures vind je in de speciaal hiervoor geschreven whitepaper.

Download whitepaper