Maakt jouw bedrijf al gebruik van een contentkalender? Dit is een essentieel onderdeel van een contentstrategie omdat het structuur en samenhang biedt aan je contentplanning. In dit artikel leggen we daarom uit waarom een contentkalender belangrijk is, wat er in moet staan en hoe je er een kunt maken. Daarnaast worden verschillende soorten content besproken die je in de kalender kunt opnemen.

In dit artikel:

Wat is een contentkalender?

Een contentkalender is een planning die aangeeft wanneer, waarover, via welk kanaal en voor wie je content gaat maken. Het helpt je georganiseerd te blijven en zorgt ervoor dat je altijd verse content hebt om te delen. Voordat je begint met een contentkalender moet je je de volgende dingen afvragen: waarom, naar wie, waar en hoe communiceer je? Concreet houdt dit in dat je alle marketinguitingen van je bedrijf in een contentkalender plant, zodat je handen en voeten geeft aan je contentstrategie.

Denk aan de volgende soorten content:

  • Blogposts en andere online artikelen;
  • Social media posts op bijvoorbeeld Facebook, Instagram en LinkedIn;
  • E-books en whitepapers;
  • Bedrijfsvideo's;
  • Mailings en nieuwsbrieven;
  • Drukwerk.

Uiteindelijk maak je met een contentkalender dus een lange-termijn planning voor alle uitingen van je bedrijf.

Waarom een contentkalender?

Het maken van zo'n contentkalender zorgt voor meer structuur en samenhang in je contentplanning en zorgt ervoor dat je de juiste content, op het juiste moment, op de juiste plaats aan de juiste personen toont. Het dwingt je om je beter na te denken over het doel, de inhoud en het onderscheidend vermogen van je bedrijfscommunicatie. Daardoor zorgt een contentkalender ervoor dat je content beter aansluit op je bedrijfsdoelen.

Een contentkalender dwingt je ook tot nadenken over content op de lange termijn. Dit vergroot de kans op regelmatige contentplaatsing. Door de werkzaamheden te plannen voorkom je last-minute stress bij het bedenken van nieuwe content, wat uiteindelijk tijd bespaart.

Wat moet er in?

In de contentkalender moet je de volgende zaken opnemen:

  • Titel en onderwerp;
  • Format (bijvoorbeeld video of artikel);
  • Doelstellingen (meer organisch verkeer, engagement op social media, leads genereren, etc);
  • Doelgroep(en);
  • Publicatiedatum;
  • Kanalen (Facebook, Instagram, LinkedIn, eigen website, nieuwsbrief, YouTube, Drukwerk, etc);
  • Auteur/Verantwoordelijken;
  • Status.

Bij webcontent is het vaak ook belangrijk om de zoekwoorden te vermelden waarop je gevonden wilt worden in zoekmachines. Daarnaast kun je bij de doelgroepen ook de buyer persona's en customer journey fase vermelden waar je de content op wil richten.

Hoe maak je een contentkalender?

Het is slim om eerst na te denken over een contentstrategie alvorens je een contentkalender gaat maken. Voordat je een contentkalender maakt, moet je namelijk de doelstellingen, doelgroepen, mediakanalen en contentformaten vaststellen. Op deze manier zul je het meeste uit je content en de kalender halen.

Vervolgens begin je met een content inventarisatie. Het zal je verbazen welke nuttige content er al in je bedrijf aanwezig is. Denk bijvoorbeeld aan de e-mails die je salesmedewerkers naar klanten sturen. Deze kunnen vertaald worden naar blogartikelen. Met de content inventarisatie vraag je aan alle medewerkers of zij nuttige content in hun bezit hebben die je kunt opnemen in de contentkalender.

Maak vervolgens een overzichtelijke planning en zorg ervoor dat het voor iedereen in één oogopslag duidelijk is wat er moet gebeuren. Denk ook na over de frequentie. Het is belangrijk om een planning te maken die realistisch is en de nadruk legt op kwaliteit in plaats van kwantiteit.

Er zijn verschillende tools beschikbaar om een contentkalender te maken, zoals Trello, Asana, Contentkalender.nl of CoSchedule. Het is natuurlijk ook mogelijk om zelf een social media kalender te maken in Excel, Google Spreadsheet of Google Calendar. Kies de tool die het beste bij jouw wensen en budget past.

Breng de content van jouw bedrijf naar een hoger plan

Met een contentkalender vergroot je de kans op regelmatige contentplaatsing en zorg je ervoor dat de content beter aansluit op de bedrijfsdoelen. Het maken van een contentkalender kan er dus voor zorgen dat je contentplanning gestroomlijnd wordt en dat je tijd bespaart. Het bevat informatie over het onderwerp, het format, de doelstellingen, de doelgroep(en), de publicatiedatum, de kanalen, de auteur/verantwoordelijken en de status van de content. Voordat je een contentkalender maakt, is het echter wel belangrijk om eerst een contentstrategie te ontwikkelen en te bepalen welke doelstellingen, doelgroepen, mediakanalen en contentformaten je gaat gebruiken. Ha! kan jouw bedrijf helpen met een sterke inbound marketing strategie waarin content centraal staat. Neem gerust contact met ons op voor aanvullende informatie, vragen en advies.

contentkalender-mockup-liggend

 

Ha! 2024 contentkalender

Start het nieuwe jaar met meer structuur en overzicht. Gebruik onze 2024 contentkalender voor jouw social posts!

Download kalender