In dit artikel:
- Wat is een contentkalender?
- Wat is het voordeel van een contentkalender?
- Wat zet je in een contentkalender?
- Hoe begin je?
- Hoe gebruik je AI?
- Hoe kan Ha! je helpen?
Wat is een contentkalender?
Een contentkalender is een planning waarin je verwerkt wanneer, waarover, via welk kanaal en voor wie je content gaat maken. Dit helpt je georganiseerd te blijven, consistent online zichtbaar te zijn en het zorgt ervoor dat je altijd relevante content hebt om te delen.
Je kunt een contentkalender creëren voor alle marketinguitingen van je bedrijf of juist gericht op één onderdeel, zoals je social media of blogartikelen. Een contentkalender kun je inzetten voor zowel online als offline content, maar vaak gebruiken bedrijven dit om hun online content te stroomlijnen.
De volgende soorten content kun je verwerken in een kalender:
- Blogposts en andere online artikelen;
- Social media posts op kanalen zoals Facebook, Instagram en LinkedIn;
- E-books en whitepapers;
- Bedrijfsvideo's;
- Mailings en nieuwsbrieven;
- Drukwerk.
Door al je communicatie-uitingen te verwerken in een contentkalender, zorg je voor een goede contentstrategie op de lange termijn.
Wat is het voordeel van een contentkalender?
Het werken met een contentkalender heeft veel voordelen. We zetten er een aantal voor je op een rij:
- Je creëert structuur en samenhang. Met een contentkalender kun je een gebalanceerde en overzichtelijke verdeling maken tussen thema’s en kanalen. Zo krijgen je (potentiële) klanten op het juiste moment en via het juiste kanaal relevante content te zien.
- Je koppelt inhoud aan doelen. Een contentkalender stimuleert je om na te denken over het doel, de inhoud en het onderscheidend vermogen van je content. Hierdoor sluit je content beter aan op je bedrijfsdoelen. Ook maakt een kalender je content meetbaar, zodat je je contentstrategie gemakkelijk kunt evalueren en optimaliseren.
- Je vermindert stress, bespaart tijd en verbetert communicatie. Doordat je niet steeds kort van te voren na hoeft te denken over wat je wilt posten, voorkom je last-minute stress bij het maken van content. Ook is het vanuit een contentkalender gemakkelijker om met verschillende collega's samen te werken aan content, bijvoorbeeld wanneer verschillende personen verantwoordelijk zijn voor beeld en tekst.
Wat zet je in een contentkalender?
In een contentkalender kun je allerlei elementen opnemen. Dit zijn een aantal elementen die vaak gebruikt worden :
- Titel en onderwerp;
- Format (bijvoorbeeld video of artikel);
- Doelstellingen en bijbehorende KPI’s;
- Doelgroep(en), inclusief buyer persona’s en fase in de customer journey;
- Publicatiedatum;
- Kanalen (bijvoorbeeld Facebook, Instagram, LinkedIn);
- Auteur of verantwoordelijke;
- Status (concept, in review, ingepland, live);
- Zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden in zoekmachines;
- Campagne of thema waar het stuk bij hoort;
- Call-to-action (bijvoorbeeld download, inschrijving of contact);
- Benodigde visuele elementen (beeld, video);
- Resultaten of meetmomenten achteraf.
Het is goed om een selectie te maken van elementen die voor jullie bedrijf relevant zijn. Het belangrijkste is namelijk dat de contentkalender praktisch en overzichtelijk is voor de mensen die ermee gaan werken.
Hoe begin je?
Voordat je een contentkalender maakt, is het slim om eerst na te denken over je contentstrategie. Daarbij bepaal je niet alleen je doelstelling, doelgroepen, mediakanalen en contentformats, maar leg je ook je kernboodschap, merkwaarden en tone of voice vast. Op die manier haal je het meeste uit je content én je kalender.
Vervolgens maak je een inventarisatie van je content. Het zal je verbazen hoeveel nuttige content er al in je bedrijf aanwezig is; klantmails, presentaties, brochures of interne handleidingen. Ook inzichten uit analytics en veelgestelde klantvragen kun je vertalen naar blogs, social posts of andere content. Door input te verzamelen bij medewerkers én bestaande kanalen goed te analyseren, leg je een stevige basis voor jouw contentkalender.
Daarna maak je een overzichtelijke planning. Zorg dat voor iedereen duidelijk is wat er moet gebeuren en kies een frequentie die haalbaar is. Je kunt beter minder vaak goede content publiceren dan vaak middelmatige content. Kwaliteit gaat altijd boven kwantiteit.
Voor het maken van een contentkalender zijn er verschillende tools beschikbaar, zoals Trello, Asana, Contentkalender.nl of CoSchedule. Ook met eenvoudige oplossingen als Excel, Google Spreadsheet of Google Calendar kun je zelf een contentkalender maken. Daarnaast zijn er platforms zoals Planable, SocialBee of FeedHive die handige functies bieden, zoals goedkeuringsflows. Kies de tool die het beste aansluit bij jouw wensen en budget.
Hoe gebruik je AI?
AI kan het je op vele manieren makkelijker maken om een contentkalender op te stellen, maar je moet wel weten hoe. Zo kan AI je helpen bij het analyseren van trends en zoekwoorden, waardoor je sneller inzicht krijgt in relevante thema’s voor jouw doelgroep.
Je kunt AI ook gebruiken om ideeën voor onderwerpen op te doen, conceptteksten te schrijven of bestaande content samen te vatten. Waak er wel voor dat je AI-content nooit één op één gebruikt en zorg ervoor dat je altijd unieke content blijft creëren die past bij de tone of voice en de strategie van jouw bedrijf.
Steeds meer tools bieden AI-functies die automatisch suggesties doen voor de beste publicatiemomenten of die contentformats aanpassen aan verschillende kanalen. Dit helpt je om tijd te besparen en op een relevante en consistente manier je content te delen.
Hoe kan Ha! je helpen?
Het werken met een contentkalender heeft vele voordelen, maar het opstellen ervan kost wel tijd en energie. Bij Ha! nemen we je die tijd en moeite graag uit handen. We creëren een sterke contentkalender vanuit een gedegen contentstrategie en onze inbound marketing aanpak. Samen maken we je doelstelling, doelgroep en mediakanalen overzichtelijk, zodat we een goede basis leggen voor alle nieuwe content.
Ook het creëren van de content zelf, het plaatsen ervan en het evalueren en optimaliseren kunnen we verzorgen. Op die manier heb jij er geen omkijken naar, maar zorg je wel voor consistente zichtbaarheid met relevante content die bijdraagt aan écht resultaat.
Klinkt dit interessant? Neem dan gerust contact met ons op voor aanvullende informatie, vragen en advies.