AI gegenereerde content zet de wereld op zijn kop. Scholieren hebben er een handige huiswerkhulp bij gekregen, maar docenten kunnen er ook examens mee nakijken. Als je van lezen houdt, groeit de kans dat je een door AI geschreven boek op de kop tikt. Inmiddels is de AI race onder met name Silicon Valley's techbedrijven in volle gang. 

Waarschijnlijk gebruik je zelf ook AI-content om je marketing een boost te geven; content in de vorm van tekst, afbeeldingen en video’s die worden gegenereerd met behulp van kunstmatige intelligentie (AI). Hoewel het voor een aanzienlijke tijdsbesparing kan zorgen, moeten we ook voorzichtig omgaan met AI-content. Het biedt niet altijd directe meerwaarde aan je doelgroep en kan bijvoorbeeld je rankings in zoekmachines schaden. Daarom lees je in dit artikel hoe je AI-content wél succesvol kunt inzetten voor jouw marketing!

In dit artikel

Wat is AI-content?

Als we het hebben over AI-content, bedoelen we tekst, afbeeldingen en video die zijn gegenereerd met behulp van kunstmatige intelligentie (AI). Er zijn twee belangrijke technieken die worden gebruikt door onder andere AI chatbots.

  • Een AI chatbot leert van grote hoeveelheden data om patronen in taal en gedrag te herkennen. De chatbot kan zichzelf ook verbeteren naarmate deze meer ervaring opdoet met gesprekken. Het kan daarmee gepersonaliseerde en relevante antwoorden geven op basis van de context. Dit wordt machine learning genoemd.
  • Een AI chatbot maakt gebruik van natural language processing (NLP) om menselijke taal te begrijpen en te genereren.

 

Wat zijn de belangrijkste tools?

Als je het nieuws hebt gevolgd, kan het je niet ontgaan zijn dat ChatGPT veel aandacht heeft gekregen. Deze chatbot, ontwikkeld door OpenAI, is in staat om te helpen bij onderzoek, het schrijven, controleren en opstellen van content of ondersteunen bij allerlei andere taken. OpenAI heeft ook software ontwikkeld met de naam DALL·E, deze tool kan afbeeldingen kan genereren op basis van gebruikersinvoer.

Naast de software van OpenAI zijn er talloze AI-content-tools op internet te vinden. Hieronder lichten wij er een aantal voor je uit:

  • >Rytr is vooral geschikt voor het opstellen van snelle content. Het kan ook afbeeldingen genereren. De abonnementskosten voor Rytr zijn vrij laag. 
  • Jasper is geschikt voor content marketeers die wat meer functionaliteiten willen. Het kan SEO teksten genereren gebaseerd op keywords en kan ondersteunen in het managen van content projecten. 
  • Copy.ai heeft een gratis versie voor copywriters, bloggers en freelancers. Het is vergelijkbaar met ChatGPT en kan daarnaast de tone-of-voice van je bedrijf analyseren en je kunt workflows maken om content te genereren.
  • Bing zoekmachine heeft een AI-chatbot die sinds begin 2023 door OpenAI's GPT-4 wordt gerund.
  • Google Bard is sinds juli 2023 ook beschikbaar in Nederland. Ondertussen werkt het bedrijf intensief aan Project Gemini om de chatbot en andere AI functionaliteiten een boost te geven.
  • DALL·E en Adobe Firefly genereren afbeeldingen op basis van commando's die de gebruiker ingeeft.

Boerderij kantoor AI ContentWe vroegen Adobe Firefly om interieurtips voor ons kantoor op de boerderij. We denken dat we het toch maar laten zoals het nu is...

AI-content en SEO

John Mueller van Google, heeft in eerste instantie gewaarschuwd dat AI-content in strijd is met de Google Search Essentials (voorheen bekend als Google's Webmaster Guidelines). Het is namelijk content die is gemaakt is zonder iets origineels toe te voegen of voldoende waarde te bieden aan de eindgebruiker. In plaats daarvan komt het vaak voor dat de content gegenereerd is met als doel om de zoekresultaten te manipuleren. In september kwam Google hier deels op terug door de Search Quality Rater Guidelines te wijzigen na aanleiding van de Helpful Content update van september 2023.

Wat is de Helpful Content Update?

In augustus 2022 lanceerde Google de eerste "Helpful Content Update". Dankzij deze update detecteert het algoritme automatisch de content die minder waardevol is voor internetgebruikers, bijvoorbeeld content die puur is geschreven om te ranken in zoekmachines. Het is dus belangrijk om hoogwaardige en unieke content te maken die het verschil maakt voor je lezers. Sites die veel "nutteloze" content bevatten, zullen op termijn minder goed presteren in de zoekresultaten. 

Om hoge kwaliteit content te stimuleren heeft Google de Search Quality Rater Guidelines uitgebracht. Hierin noemen zij het inmiddels bekende E-E-A-T, wat staat voor Experience, Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Het verwijst naar de ervaring met een product of dienst, een bepaald kennisniveau, een goede reputatie en de betrouwbaarheid van een website. Hoewel het geen directe ranking factor is, benadrukken deze richtlijnen wel het nut van originele en nuttige content.

Content gecreëerd door mensen of AI?

In deze Search Quality Rater Guidelines stond oorspronkelijk dat het Google Helpful Content systeem "een signaal genereert dat hun automatische ranking systemen helpt, zodat mensen in de zoekresultaten originele, nuttige content zien, dat geschreven is door mensen, voor mensen". Na de september 2023 update is deze passage gewijzigd in "nuttige content gecreëerd voor mensen" (en de vereiste dat de content gecreëerd moet zijn door mensen is verwijderd).

In andere woorden betekent dit dat je nu volgens Google AI-content kunt inzetten voor SEO-doeleinden, mits het eindresultaat van hoge kwaliteit en nuttig voor de lezer is. Dit ligt in lijn met de Helpful Content Update van augustus 2022, waarin content die origineel en uniek is (E-E-A-T) beloond wordt.

Het belang van een contentstrategie

AI kan een handig hulpmiddel zijn voor het maken van marketing content, maar helaas kent het (nog) een aantal uitdagingen:

  • Een gebrek aan creativiteit, originaliteit en authenticiteit.
  • Het ontbreken van nuance en diepgang.
  • In stand houden van stereotypen, zoals het hoofdzakelijk genereren van teksten en foto's met een bepaalde genderidentiteit of culturele achtergrond in de hoofdrol.

Bij Ha! raden we daarom altijd aan om content te ontwikkelen aan de hand van een contentstrategie. Zo ben je er zeker van dat je content je bedrijfsdoelen ondersteunt en je doelgroep in elke fase van de funnel aantrekt en betrokken houdt. Met een goede contentstrategie beantwoord je vragen van je doelgroep met de oplossingen die je bedrijf te bieden heeft. Het helpt je met het aantrekken van relevant websiteverkeer en leadgeneratie.

Zal AI de makers van content gaan vervangen?

Toegegeven, AI-content is een handig hulpmiddel waar we bij Ha! ook  gebruik van maken. Bijvoorbeeld voor onderzoek, om teksten samen te vatten, slecht geschreven alinea's bij te schaven of een pakkende conclusie te formuleren. Het is echter wel belangrijk om er zorgvuldig mee om te gaan. AI-content kan dienen ter inspiratie, maar voeg altijd zelf iets creatiefs en origineels toe. Zo maak je unieke content die je publiek aanspreekt en goed scoort in zoekmachines. Ons advies is om AI-content te combineren met menselijkheid en een sterke contentstrategie. Hoewel AI je veel tijd kan besparen, zal het voorlopig de makers van content niet gaan vervangen. Met een creatieve aanpak en de juiste strategie kan AI je echter wel helpen om je kwaliteit en productie van je content te verhogen.

Ben je op zoek naar zo'n contentstrategie? Neem dan contact met ons op.

Ha!-Whitepaper-Mockup-Inbound-marketing-Download

 

Gratis whitepaper:
Inbound marketing

Klaar om als bedrijf te groeien? Lees in deze whitepaper alles over de inzet van inbound marketing om jouw groeidoelstelling te bereiken! 

Download whitepaper