Zinvolle A/B-testen

Je bent enthousiast begonnen met conversie optimalisatie. Je vraagt je alleen af of je geplande verbeteringen wel effect zullen hebben. Wij kunnen je hypotheses testen op een selecte groep websitebezoekers. Door middel van A/B-testen kun je eenvoudig zien welk resultaat je behaalt nadat je een onderdeel op je website aanpast.

Een A/B-test is een onderzoeksmethode die met name geschikt is om hypotheses te testen. Deze hypotheses zijn gebaseerd op conversie optimalisatie onderzoek. Vermoeden we bijvoorbeeld dat we de conversie kunnen verbeteren door een landingspagina anders in te richten? Dan kunnen we een experiment starten. We laten een deel van de websitebezoekers de huidige pagina zien. Een ander deel van de websitebezoekers laten we de nieuwe, landingspagina zien. Zo kunnen we precies meten welke variant het beste resultaat oplevert. Er komt echter veel meer kijken bij een goede A/B-test.

A/B-testen: onze aanpak

Veel online marketing bureaus gebruiken A/B-testen om maar iets te kunnen testen:

  • Een A/B-test zonder conversie optimalisatie onderzoek vooraf, heeft echter niet zo veel zin. Deze testen zijn namelijk vooral nuttig om de hypotheses uit deze onderzoeken te bevestigen of ontkrachten.
  • Een ander veelgemaakte fout is dat marketing bureaus alle hypotheses tegelijk testen. Zo kun je niet achterhalen of de groei in conversie te danken is aan bijvoorbeeld de call-to-action, het inkorten van het contactformulier of beiden.
  • Ten slotte hebben A/B-testen alleen zin als je genoeg websitebezoekers hebt. Als je niet genoeg bezoekers hebt, is de steekproef te klein en is de kans groter op “willekeurige” uitkomsten of langlopende onderzoeken.

Onze A/B-testen zijn dus altijd gebaseerd op de hypotheses uit conversie optimalisatie onderzoek. Mochten we meer inzicht willen in welke pagina, knop of call-to-action het beste werkt, dan kunnen we zo’n test uitvoeren met Google Optimize, Convert, VWO of jouw favoriete tool.

Wil je naast de cijfers van Google Analytics meer inzicht in het gedrag van je websitebezoekers? Wij brengen dit gedrag in kaart met mouse tracking.