Het is natuurlijk heel vervelend wanneer concurrenten gebruik, of misbruik, maken van jouw bedrijfsnaam. Dit komt echter regelmatig voor. In deze blog zal ik een onderscheid maken tussen twee verschillende situaties waarin een bedrijfsnaam kan worden gebruikt en ingaan op de regels daaromtrent. Daarnaast ligt ik toe wat je in deze situatie kunt doen om het een halt toe te roepen.

Onderscheid in gebruik van een bedrijfsnaam

Allereerst onderscheiden we twee dingen: adverteren op en adverteren met een bedrijfsnaam.

Concurrenten adverteren op mijn bedrijfsnaam

Concurrenten kunnen in hun campagnes targeten op mensen die naar jouw bedrijfsnaam zoeken. Dit is volledig legaal. Jouw bedrijfsnaam wordt ook op geen enkele manier door hen getoond, enkel laten zij hun eigen advertentie zien wanneer een gebruiker op jouw bedrijfsnaam zoekt.

Andersom kun jij hier natuurlijk ook gebruik van maken. Gebruik de bedrijfsnamen van je concurrenten als zoekwoorden in je Google Search of Display campagne en jouw advertentie wordt getoond wanneer men op een van je concurrenten zoekt. Indien je denkt hier wat uit te zullen halen: doe er je voordeel mee!

Concurrentie adverteert met mijn bedrijfsnaam

Wanneer concurrenten adverteren met jouw bedrijfsnaam, dus daadwerkelijk jouw naam gebruiken in hun advertenties, overtreden zij officieel de regels. Het gebruiken van een andere bedrijfsnaam is misleidend en kan ertoe leiden dat advertentiemateriaal van een concurrent door mensen wordt aangezien als dat van jouw bedrijf. De vraag die ongetwijfeld nu bij je op komt zetten is: ‘wat kan ik daar tegen doen?’.

Stappenplan wanneer anderen online adverteren met jouw bedrijfsnaam

1. Neem contact op met de andere partij


Allereerst is het aan te raden om gewoon contact op te nemen met je concurrent en hen te wijzen op het feit dat gebruik van jouw bedrijfsnaam in hun advertenties niet is toegestaan. Je zal het misschien niet verwachten, maar in veel gevallen beseffen zij zich simpelweg niet dat zij de regels overtreden. Leg daarom de situatie uit en verzoek hen vriendelijk doch helder om de advertenties aan te passen.

2. Dien een klacht in bij Google

Google heeft een digitaal klachtenformulier waarmee je een melding kunt maken van partijen die een bedrijfsnaam misbruiken. Dit klachtenformulier vind je hier: Google feedback on ads formulier.

Het nadeel van het klachtenformulier is dat Google vaak niet zo streng is met het beoordelen van ingediende bezwaren. Uit mijn eigen ervaring blijkt dat er in de meeste gevallen niets wordt gedaan met ingediende klachten. In het klachtenformulier maakt Google al onderscheid tussen partijen die wel en geen officieel trademark hebben. Wanneer je dit niet hebt vastgelegd sta je direct een stuk minder sterk. Bovendien ontvang je geen terugkoppeling en verzoekt Google je om na 2 weken zelf te controleren of de advertenties zijn verdwenen. Niet bepaald handig dus..

3. Vraag een trademark bij Google aan

Heb je je bedrijfsnaam officieel vastgelegd? Dan kun je dit ook bij Google aangeven en ervoor zorgen dat je het alleenrecht hebt om hierop te adverteren. Dit alleenrecht geldt dan voor de regio waarin jouw bedrijfsvoering plaatsvindt en voor de markt of industrie die jij bedient.

4. Zet een branded campagne op voor zichtbaarheid

Tot slot kun je een branded Search campagne opzetten om te voorkomen dat je pas (ver) onder de advertentie(s) van je concurrenten getoond wordt. Als je een branded campagne voert sta je doorgaans voor een bescheiden bedrag al snel bovenaan omdat jouw domein / content het meeste aansluit bij de zoekterm. Je betaalt daarom minder dan je concurrenten en zult hoger dan hen in de zoekresultaten staan.

Om eenvoudig een goede vertoning af te dwingen kun je als biedingstrategie van je branding campagne targeten op ‘impression share’. Hiermee kom je eenvoudiger dan met handmatige biedingen bovenaan te staan. Je kunt hierbij specificeren op welke posities je focust en ook in hoeveel procent van de gevallen je daar wilt staan.

Het opzetten en instellen van deze branding campagnes hebben wij voor meerdere klanten geïmplementeerd wanneer dat nodig was om de concurrentie naar achteren te dwingen. Wil je ook support hebben met je branded Search campagne of een van de in dit artikel aangekaarte punten, neem dan vooral contact met ons op. Wij onderzoeken graag wat wij voor je kunnen betekenen.