Als u actief bezig bent met het verbeteren van uw website, of als u heeft uitgezocht hoe u dit kunt doen, dan bent u het begrip linkbuilding ongetwijfeld al eens tegengekomen. Het is echter een breed begrip en er bestaan veel misverstanden over. In veel gevallen wordt linkbuilding te simpel opgevat. Deze blog is bedoeld om u op overzichtelijke wijze een beeld te geven van hoe linkbuilding werkt, en hoe onze toepassing hiervan voor u van waarde kan zijn.

Links als kwaliteitsindicatie

Linkbuilding is een van de bekendste technieken die toegepast worden bij zoekmachineoptimalisatie (SEO). Zoals de naam al doet vermoeden, heeft het te maken met het verkrijgen van links. Verwijzingen naar uw website vanaf andere websites, zijn voor zoekmachines zoals Google een belangrijke indicator dat de inhoud van uw website interessant en van een goede kwaliteit is. Door op Kort na de introductie van zoekmachines op het internet, was het een kwestie van ‘hoe meer hoe beter’. Iedere link telde even zwaar mee, waardoor het systeem eenvoudig te misbruiken was door overal links naar de eigen website te plaatsen.

Tegenwoordig ligt dat gelukkig anders. Het precieze algoritme dat Google gebruikt voor het bepalen van de kwaliteit en relevantie van websites is niet bekend, maar er wordt vanuit gegaan dat dit uit honderden factoren bestaat. Links zijn dus minder belangrijk geworden, hoewel ze nog steeds een rol van betekenis spelen. De ene link is echter de andere niet. Links die vanaf goed rankende websites komen, tellen bijvoorbeeld zwaarder mee in de beoordeling. De logica hierachter is dat als de inhoud van een website goed is, dat links en verwijzingen niet zonder goede reden op deze pagina’s geplaatst zullen worden. Links vanaf websites met een zwakke inhoud tellen als vanzelfsprekend dus minder zwaar mee. Links vanaf websites die als spam gezien worden, kunnen zelfs bestraft worden met een lagere ranking!

Kwaliteit boven kwantiteit

Zoals we hebben gezien is dus niet iedere link waardevol. In het ideale geval is linkbuilding een passief proces. Als uw content interessant, goed of waardevol is, zullen mensen het tegenkomen en er uit zichzelf naar linken of verwijzen vanaf hun website. Deze, op natuurlijke wijze ontstane links, zijn op de lange termijn het waardevolst voor uw website. Helaas zijn ze ook moeilijk te verkrijgen, en is dit natuurlijke proces te onvoorspelbaar om er blind op te vertrouwen. Daarom is het verstandig om het lot een handje te helpen. Door gastartikelen te schrijven voor websites die relevant zijn aan de uwe, kunt u waardevolle links creëren. De uitspraak ‘kwaliteit boven kwantiteit’ is in veel situaties toepasselijk, maar bij linkbuilding is het een wet om bij te leven!

Wat kunnen wij voor u betekenen?

Bij HA! Marketing bieden wij linkbuilding aan als onderdeel van onze complete SEO-dienst. Daar waar toegewijde linkbuildingbureaus u vaak direct resultaat beloven, geloven wij dat zoekmachineoptimalisatie een proces van de langere adem moet zijn, waarbij een natuurlijke en goed gefundeerde groei van uw resultaten centraal staat. Hierin staat linkbuilding niet op zichzelf, maar is het een deel van een goed uitgedachte SEO-strategie. Door ons grote netwerk van websites waar we mee samengewerkt hebben, kunnen we voor uw website altijd partners vinden om naar te linken of om content uit te wisselen. Klinkt dit interessant? Neem dan contact met ons op, zodat we in een vrijblijvende afspraak de mogelijkheden kunnen bespreken.

Download nu de whitepaper!

Waarom is Inbound Marketing nu urgent en kun je dit als marketing manager niet negeren? Het antwoord hierop plus interessante facts & figures vind je in de speciaal hiervoor geschreven whitepaper.

inbound-marketing-agency-whitepaper

Download whitepaper