De bouwsector heeft de laatste jaren aardig wat veranderingen doorgemaakt. Waar groei eerst nog vanzelfsprekend leek, is er nu sprake van druk om voldoende projecten binnen te halen. De opdrachten liggen niet langer voor het oprapen en daarnaast is de concurrentie intenser. Om ervoor te zorgen dat uw bouwbedrijf door de klant wordt uitverkoren, is het dus nodig om met de kop boven het maaiveld uit te steken. Dit is waar online marketing de uitkomst biedt.
Laat uw bouwbedrijf bouwen aan online zichtbaarheid
Het internet is dé plek waar de klant zich tegenwoordig oriënteert. Via de zoekmachines zullen zich talloze bedrijven aanbieden die kunnen worden beschouwd als geschikte kandidaat. Het is echter aangetoond dat er meestal niet verder wordt gekeken dan de top 5 op de eerste pagina zoekresultaten. Daarom is het van groot belang dat u online goed zichtbaar bent. SEO (Search Engine Optimization) is een van de tools die hiervoor gebruikt kan worden. De klant kan natuurlijk ook via andere wegen naar uw bedrijf geleid worden: bijvoorbeeld via social media. Er zijn verschillende social media kanalen die u kunt gebruiken om uw bedrijf beter te profileren. Denk bijvoorbeeld aan Facebook en LinkedIn. Het is hierbij wel belangrijk om rekening te houden met de mogelijkheden en beperkingen van ieder platform (zie ook: social media strategie). Niet alle content doet het overal even goed. Iets om rekening mee te houden als je gebruik wilt maken van AI-content. En laat goede content nou net iets zijn wat bepalend is voor hoe een potentiële klant uw bedrijf ziet!
Online content als gereedschap voor de bouwsector
Aantrekkelijke online content is waar het uiteindelijk om draait. Klanten luisteren niet meer naar reclameboodschappen die lukraak hun kant op worden gestuurd. Ze gaan zelf actief op zoek naar informatie, waarbij ze zoekmachines raadplegen, blogs lezen en social media profielen bekijken. Voornamelijk via de social media kanalen kunnen bedrijven hun aandacht trekken met sprekende content. Hier draait het om het onderscheidend vermogen van het bedrijf in kwestie: wat maakt uw diensten en/of producten waardevol en wat voegt u hieraan toe? Of misschien nog wel belangrijker: hoe presenteert u dit? In de bouwsector geeft de laagste prijs namelijk nog vaak de doorslag, dus wanneer u innovatieve oplossingen biedt tegen hogere kosten moet hier een goed verhaal aanzitten.
Uiteraard zijn er verschillende manieren om dit over te brengen. Ons advies? Ga de dialoog aan. In de bouwsector wordt veel waarde gehecht aan kwaliteit en deskundigheid, dus gebruik de expertise van uw bedrijf om mogelijke vragen van de klant te beantwoorden. Wacht hierbij niet tot de klant de vraag daadwerkelijk stelt, maar wees deze een stap voor door uw kennis op een creatieve manier via online kanalen te delen. Spreek de (potentiële) klant aan en bied ruimte voor feedback en eventuele verdere vragen. Probeer uw statements ook visueel te onderbouwen, zodat de informatie levendiger wordt.
Een kijkje achter de schermen
Heijmans doet dit bijvoorbeeld bij de blog posts op de bedrijfswebsite, waar kleurrijke visuals de verslagen over de verschillende bouwprojecten versterken. Deze worden vervolgens ook op de verschillende social media kanalen van het bedrijf gedeeld. Tevens zijn er een aantal kleinschaligere bouwbedrijven die op sociale media de nieuwsgierigheid van de klant beantwoorden met een blik achter de schermen. Zij delen regelmatig video’s en foto’s van hoe het er tijdens hun projecten aan toe gaat, waarmee ze bij de potentiële klant meer “feeling” voor hun onderneming creëren. Het ene bedrijf gebruikt hierbij een dosis humor, terwijl de ander zich vooral van zijn zakelijke kant laat zien. Enige vrijheid wat betreft de tone of voice is er dus wel, maar zorg ervoor dat deze aansluit op de identiteit van uw bouwbedrijf. Want ook bij online marketing in de bouwsector geldt: consistency is key.
Nieuwsgierig geworden naar meer concrete ideeën waarmee u de klant over de streep kunt trekken? Het team van HA! denkt graag met u mee over uw online marketing strategie en bedrijfsspecifieke mogelijkheden op dit gebied. Neem contact op voor een brainstormsessie en laat ons u onder het genot van een kop koffie verder informeren en inspireren!