De meest gemaakte fout in social media is door geen onderscheid te maken in welke content je op welke kanalen plaatst. "Social media is social media, toch?", horen we je denken. Dat is dus niet helemaal correct. Op Facebook zitten je volgers op heel ander soort content te wachten dan op Instagram, Twitter of LinkedIn en ook een groei in het aantal volgers bereik je volgens geheel verschillende tactieken. Kortom, voordat je vol enthousiasme begint met posten en teleurgesteld raakt door tegenvallende resultaten is het belangrijk om jezelf eerst een aantal kritische vragen te stellen.
Waar bevindt je doelgroep zich?
Allereerst is het natuurlijk zaak te analyseren waar je doelgroep zich bevindt, er zit namelijk een groot verschil in de gebruikers van de verschillende social media kanalen. Met deze gedachte in het achterhoofd kunnen we nu kiezen op welke kanalen we onze pijlen zullen gaan richten en waar we in gesprek willen gaan met onze potentiële nieuwe klanten. Hierbij is het belangrijk dat je niet te beperkt denkt: het kan ook zijn dat je doelgroep op bepaalde fora of Facebook-groepen zit, die je zult moeten identificeren. Waar Facebook voor veel bedrijven de meest voor de hand liggende keuze is, kan het zijn dat LinkedIn veel beter past bij de content die je wilt gaan delen en de manier waarop de community met je bedrijf in contact wil komen. Hier kun je bijvoorbeeld een waardevol kennis- en nieuwsplatform creëren. Dat brengt ons bij de volgende vraag.
Voor welk doel wil je social media inzetten?
Bedenk hierbij ook welke functionaliteiten je social media accounts moeten faciliteren: wil je Twitter inzetten als een vraagbaak waarop je binnen zeer korte tijd antwoord biedt, óf meer als een medium waardoor je kunt meepraten in bepaalde discussies en informatie kunt delen? Is inspireren en het verkopen van een droom een belangrijk aspect van je bedrijf en verkoop je iets beeldends? Instagram is een onmisbaar medium voor je in dat geval! Maar ook voor het bouwen van een community kan de laatste erg geschikt zijn, bijvoorbeeld door ingezonden content van klanten te delen. Prénatal past dit principe succesvol toe door kwalitatieve ingezonden baby-foto's van hun klanten te delen en hiermee een hechte community te bouwen die veel engagement genereert. LinkedIn daarentegen, kan enorm strategisch zijn wanneer je potentiële klanten wilt overtuigen van je expertise en kennis door middel van het schrijven van whitepapers, bijvoorbeeld.
Kortom: voordat je gaat 'zenden, zenden, zenden' en verbaast bent waarom je hierop geen respons ontvangt, is het zaak na te denken over welke social platformen je het beste kunt inzetten en op welke manier je dat gaat doen. Vanuit deze strategie kun je gaan werken aan het creëren van waardevolle content per platform, middels een goed uitgedacht contentplan. Door constant in je achterhoofd te houden "waarom iemand je zou willen volgen en waar" ben je op de goede weg, en door actief in gesprek te gaan met potentiële volgers en klanten is een succesvolle implementatie van je social media strategie snel een feit!
HA! Marketing helpt je graag met het opstellen van een social media strategie en denkt met je mee over welke strategische platformen we voor je bedrijf het beste kunnen inzetten en op welke manier. Daarnaast kunnen we je helpen met het opzetten van een contentplan en het uitrollen en managen daarvan! In een inspirerende en verhelderende brainstorm sessie helpen we je graag je bedrijf succesvol te introduceren in de wondere wereld van social media marketing! Koffie?