Social media is vaak iets waar mensen vol enthousiasme en zonder plan aan beginnen om het vervolgens weer te laten doodbloeden. Zonde, want het kan een belangrijke bron voor verkeer naar uw website of -shop zijn. Als belangrijk onderdeel van uw online marketing arsenaal is het dus zaak even goed te gaan zitten en een plan op te stellen: wat wordt uw social media strategie en hoe gaat deze bijdragen aan het succes van uw bedrijf? Wij helpen u graag op weg.

De meest gemaakte fout in social media is door geen onderscheid te maken in welke content u op welke kanalen plaatst. “Social media is social media, toch?”, horen we u denken. Dat is dus niet helemaal correct. Op Facebook zitten uw volgers op heel ander soort content te wachten dan op Instagram, Twitter of LinkedIn en ook een groei in het aantal volgers bereikt u volgens geheel verschillende tactieken. Kortom, voordat u vol enthousiasme begint met posten en teleurgesteld raakt door tegenvallende resultaten is het belangrijk om uzelf eerst een aantal kritische vragen te stellen.

Waar bevindt uw doelgroep zich?

Allereerst is het natuurlijk zaak te analyseren waar uw doelgroep zich bevindt, er zit namelijk een groot verschil in de gebruikers van de verschillende social media kanalen. Met deze gedachte in het achterhoofd kunnen we nu kiezen op welke kanalen we onze pijlen zullen gaan richten en waar we in gesprek willen gaan met onze potentiële nieuwe klanten. Hierbij is het belangrijk dat u niet te beperkt denkt: het kan ook zijn dat uw doelgroep op bepaalde fora of Facebook-groepen zit, die u zult moeten identificeren. Waar Facebook voor veel bedrijven de meest voor de hand liggende keuze is, kan het zijn dat LinkedIn veel beter past bij de content die u wilt gaan delen en de manier waarop de community met uw bedrijf in contact wil komen. Hier kunt u bijvoorbeeld een waardevol kennis- en nieuwsplatform creëren. Dat brengt ons bij de volgende vraag.

Voor welk doel wilt u social media inzetten?

Bedenk hierbij ook welke functionaliteiten uw social media accounts moeten faciliteren: wilt u Twitter inzetten als een vraagbaak waarop u binnen zeer korte tijd antwoord biedt, óf meer als een medium waardoor u kunt meepraten in bepaalde discussies en informatie kunt delen? Is inspireren en het verkopen van een droom een belangrijk aspect van uw bedrijf en verkoopt u iets beeldends? Instagram is een onmisbaar medium voor u in dat geval! Maar ook voor het bouwen van een community kan de laatste erg geschikt zijn, bijvoorbeeld door ingezonden content van klanten te delen. Prénatal past dit principe succesvol toe door kwalitatieve ingezonden baby-foto’s van hun klanten te delen en hiermee een hechte community te bouwen die veel engagement genereert. LinkedIn daarentegen, kan enorm strategisch zijn wanneer u potentiële klanten wilt overtuigen van uw expertise en kennis door middel van het schrijven van whitepapers, bijvoorbeeld.

Kortom: voordat u gaat ‘zenden, zenden, zenden’ en verbaast bent waarom u hierop geen respons ontvangt, is het zaak na te denken over welke social platformen u het beste kunt inzetten en op welke manier u dat gaat doen. Vanuit deze strategie kunt u gaan werken aan het creëren van waardevolle content per platform, middels een goed uitgedacht contentplan. Door constant in uw achterhoofd te houden “waarom iemand u zou willen volgen en waar” bent u op de goede weg, en door actief in gesprek te gaan met potentiële volgers en klanten is een succesvolle implementatie van uw social media strategie snel een feit!

HA! Marketing helpt u graag met het opstellen van een social media strategie en denkt met u mee over welke strategische platformen we voor uw bedrijf het beste kunnen inzetten en op welke manier. Daarnaast kunnen we u helpen met het opzetten van een contentplan en het uitrollen en managen daarvan! In een inspirerende en verhelderende brainstorm sessie helpen we u graag uw bedrijf succesvol te introduceren in de wondere wereld van social media marketing! Koffie?

Download de Inbound vs Outbound whitepaper!

Online (Inbound) marketing of de klassiekere (Outbound) marketing? Lees in de whitepaper meer over de verschillen tussen Inbound & Outbound marketing, hoe je het kan inzetten en het resultaat daarvan.

Download whitepaper