5
Trainingen
Alles
Meetbaar
Meerdere
Dashboards
Case

Peugeot en Citroën

Case

Peugeot en Citroën

Over de klant
Groupe PSA heeft onder andere de Franse automerken Peugeot en Citroën onder haar hoede. Private lease is een belangrijke tak van dit bedrijf. Zowel Peugeot en Citroën hebben een aparte website om leasecontracten aan te bieden aan particulieren. Hier kunnen zowel de nieuwe modellen als alle bijbehorende opties gekozen worden. De hele buyer's journey van het uitkiezen van een auto tot aan het leasecontract verloopt online. De enige gebeurtenis die offline plaatsvindt is de aflevering van de auto.

One sentence brief
Help ons met het meetbaar maken van de gehele buyer's journey in Google Analytics, zodat we een beter inzicht hebben in wat bezoekers op de websites doen en op welke punten ze afhaken in het aankoopproces.

Private lease website Peugeot
Aanpak

Onze oplossing

Peugeot 308 (2021)
Aanpak

Onze oplossing

Het meetbaar maken van de private lease websites was een leuke uitdaging. Zeker omdat de afrekenflow alles behalve eenvoudig en lineair was. Met name het kiezen van de opties van de auto's zorgde voor de nodige complexiteit. De prijsberekeningen vonden namelijk allemaal op één pagina plaats.

Daarom heeft Ha! het meetbaar en inzichtelijk maken van de website opgedeeld in drie fases:

Meetplan

Google analytics implementatie met een meetplan

Om de private lease websites meetbaar te maken, zijn we allereerst met Groupe PSA rond de tafel gaan zitten om te overleggen wat we precies wilden gaan meten. Wat zijn de belangrijkste doelen en KPI's van de websites, wat willen we terugzien in rapportages en welke metrics zijn daarin belangrijk? Dat vormde de basis van een meetplan (wat gaan we meten) een een taggingplan (hoe gaan we dat meten). Het uitgebreide taggingplan was met name belangrijk voor het meten van de optiekeuzes op de website. 

Het omvatte de belangrijkste elementen waar de bezoeker op klikte om bijvoorbeeld voor die leren bekleding te kiezen. Door middel van onder andere event tracking konden we deze data vervolgens in Google Analytics tonen. Op deze manier hebben er de hele buyer's journey en de afrekenflow meetbaar gemaakt. Die omvat het uitkiezen van een auto, het selecteren van de opties en de uiteindelijke aanvraag.

Private lease website Peugeot
Expertise

Aanvullende services

Expertise

Aanvullende services

Dashboards

Nadat de gehele buyer's journey meetbaar gemaakt was, wilden we de belangrijkste data in een overzichtelijk dashboard tonen. Groupe PSA had de nadrukkelijke wens om deze data achteraf nog in Excel te kunnen verwerken. Om die reden kozen we ervoor om de data in Google Sheets te tonen via de Google Analytics API. Hierdoor had Groupe PSA niet alleen een overzicht van de belangrijkste KPI's. Ze konden de sheets ook downloaden als Excelbestand en verder verwerken.

Google Analytics training

Nu de private lease websites goed doorgemeten konden worden, was het belangrijk dat de medewerkers van Groupe PSA ook overweg konden met Google Analytics en het nieuwe dashboard. Hiervoor hebben we een Google Analytics training gegeven en die aangevuld met informatie over het dashboard. Deze training was geheel toegespitst op de wensen en doelen van Groupe PSA. Zo konden ze achteraf ook direct aan de slag met de nieuw verworven kennis.

Google Analytics training
Onze oplossingen

Toegepaste service

google analytics expert

#1 Google Analytics training

Lees meer
Kennismaken

Maak kennis met Sven

Sven van Ophem

Cases

Gerelateerde Cases

sfeerbeeld-grandado

Grandado.com | Ha!

75%
minder dataverlies
B2C
E-Commerce
Bekijk case
portfolio-goud-onberperktgezond-header

Marketing Case: GOUD | Ha!

6
verschillende stakeholders
1
strategisch plan voor doelgroepcommunicatie
1
nieuwe website voor 6 doelgroepen
Bekijk case
ret-header

RET

B2C
E-Commerce
35M
impressies
+90.000
websitebezoekers
Bekijk case
tourist-day-ticket-case

Tourist Day Tickets (RET) | Ha!

B2C
E-Commerce
+14%
advertentieklikken per jaar
+40%
bezoekers per jaar
Bekijk case
InterimWorX portfolio

InterimWorX | Ha!

B2B
Leadgeneratie
+68%
converterende websitebezoekers
+99%
meer organisch verkeer
Bekijk case
case-scholengemeenschap-octant (1)

Octant | Ha!

9
nieuwe websites voor basisscholen
19%
meer websitebezoekers
36%
meer open sollicitaties via online kanalen
Bekijk case
lloyds-register-portfolio

Lloyd's Register

B2B
Leadgeneratie
+35%
organische groei per jaar
+200%
leads vanuit Ads
Bekijk case
Europcar

Europcar

B2C
Marktonderzoek
1000
Respondenten
Data
GA, GTM, Octoboard
Bekijk case
stichting-team-jayme

Team Jayme | Ha!

Non-profit
Online strategie
2.2 miljoen
opgehaald bedrag
Bekijk case
internet-marketing-bureau-barendrecht-case-mobiwerk

MobiWerk

B2C
Leadgeneratie
+200
nieuwe contacten per maand
90%
van de plaatsingen afkomstig uit Inbound Marketing
Bekijk case