Peugeot

Peugeot en Citroën

Peugot
Peugeot
Hoe maak je de ingewikkelde buyer's journey van private lease websites meetbaar? Die uitdaging zit hem in de talloze opties die websitebezoekers bij hun auto kunnen kiezen. Ha! is dol op data en ging die uitdaging dan ook niet uit de weg. Het resultaat is uiteindelijk een volledig meetbaar private lease afrekensysteem dat gepresenteerd wordt in een overzichtelijk dashboard.
5
trainingen
Alles
meetbaar
Meerdere
dashboards

Peugeot en Citroën

Peugeot en Citroën

Over de klant

Groupe PSA heeft onder andere de Franse automerken Peugeot en Citroën onder haar hoede. Private lease is een belangrijke tak van dit bedrijf. Zowel Peugeot en Citroën hebben een aparte website om leasecontracten aan te bieden aan particulieren. Hier kunnen zowel de nieuwe modellen als alle bijbehorende opties gekozen worden. De hele buyer's journey van het uitkiezen van een auto tot aan het leasecontract verloopt online. De enige gebeurtenis die offline plaatsvindt is de aflevering van de auto.

One sentence brief

Help ons met het meetbaar maken van de gehele buyer's journey in Google Analytics, zodat we een beter inzicht hebben in wat bezoekers op de websites doen en op welke punten ze afhaken in het aankoopproces.

Private lease website Peugeot

Onze oplossing

Onze oplossing

Het meetbaar maken van de private lease websites was een leuke uitdaging. Zeker omdat de afrekenflow alles behalve eenvoudig en lineair was. Met name het kiezen van de opties van de auto's zorgde voor de nodige complexiteit. De prijsberekeningen vonden namelijk allemaal op één pagina plaats.

Daarom heeft Ha! het meetbaar en inzichtelijk maken van de website opgedeeld in drie fases:

Peugeot 308 (2021)

Google analytics implementatie met een meetplan

Google analytics implementatie met een meetplan

Om de private lease websites meetbaar te maken, zijn we allereerst met Groupe PSA rond de tafel gaan zitten om te overleggen wat we precies wilden gaan meten. Wat zijn de belangrijkste doelen en KPI's van de websites, wat willen we terugzien in rapportages en welke metrics zijn daarin belangrijk? Dat vormde de basis van een meetplan (wat gaan we meten) een een taggingplan (hoe gaan we dat meten). Het uitgebreide taggingplan was met name belangrijk voor het meten van de optiekeuzes op de website. 

Het omvatte de belangrijkste elementen waar de bezoeker op klikte om bijvoorbeeld voor die leren bekleding te kiezen. Door middel van onder andere event tracking konden we deze data vervolgens in Google Analytics tonen. Op deze manier hebben er de hele buyer's journey en de afrekenflow meetbaar gemaakt. Die omvat het uitkiezen van een auto, het selecteren van de opties en de uiteindelijke aanvraag.

Private lease website Peugeot

Aanvullende services

Aanvullende services

Dashboards

Nadat de gehele buyer's journey meetbaar gemaakt was, wilden we de belangrijkste data in een overzichtelijk dashboard tonen. Groupe PSA had de nadrukkelijke wens om deze data achteraf nog in Excel te kunnen verwerken. Om die reden kozen we ervoor om de data in Google Sheets te tonen via de Google Analytics API. Hierdoor had Groupe PSA niet alleen een overzicht van de belangrijkste KPI's. Ze konden de sheets ook downloaden als Excelbestand en verder verwerken.

Google Analytics training

Nu de private lease websites goed doorgemeten konden worden, was het belangrijk dat de medewerkers van Groupe PSA ook overweg konden met Google Analytics en het nieuwe dashboard. Hiervoor hebben we een Google Analytics training gegeven en die aangevuld met informatie over het dashboard. Deze training was geheel toegespitst op de wensen en doelen van Groupe PSA. Zo konden ze achteraf ook direct aan de slag met de nieuw verworven kennis.

Google Analytics training

Toegepaste services

Google analytics training

Hoe kun jij Google Analytics gebruiken, zodat je beter in kunt spelen op de online kansen van jouw bedrijf?

Gerelateerde cases

Blader door onze cases om een beeld te krijgen van onze aanpak en werkwijze in de praktijk.
Bekijk onzecases!

MobiWerk

Bekijk case
B2C
Leadgeneratie
+200
nieuwe contacten per maand
90%
van de plaatsingen afkomstig uit Inbound Marketing
B2C
E-Commerce
35M
impressies
+90.000
websitebezoekers

Presscon

Bekijk case
B2B
Leadgeneratie
Nieuwe
Positionering & huisstijl
Focus op
Marketing & sales integratie