9
nieuwe websites voor basisscholen
19%
meer websitebezoekers
36%
meer open sollicitaties via online kanalen
Case

Octant

Case

Octant

Over de klant
Octant is een organisatie voor christelijk onderwijs waar 9 scholen onder vallen. Deze 9 basisscholen zetten zich gezamenlijk in voor innovatief onderwijs dat individueel is afgestemd op ieder kind. Nieuwe technologie, digitale vaardigheden en talentontwikkeling staan hierin centraal. Zo hebben ze het XperiO Ontdeklab, waar kinderen spelenderwijs meer over wetenschap en technologie kunnen leren. Bij Octant raakt niemand uitgeleerd! Dat geldt niet alleen voor de leerlingen, maar ook zeker voor de medewerkers.

One sentence brief
Het schoolplein is dé ontmoetingsplek in het onderwijs. Hier spelen de kinderen, praten leerkrachten elkaar bij, kunnen ouders terecht voor kleine vragen en kunnen oriënterende ouders zien of een school geschikt is voor hun kind. Hoe breng je de dynamiek en laagdrempeligheid van het schoolplein zo goed mogelijk online, zodat je meerdere doelgroepen aanspreekt?

case-Octant-laptop
Aanpak

Onze oplossing

Octant aanpak
Aanpak

Onze oplossing

Octant en Ha! hebben beiden een passie voor innovatie, nieuwe technologie en digitale vaardigheden. Daar komt nog eens bij dat we graag als collega's samenwerken met onze opdrachtgevers. Het gevoel van het digitale schoolplein ging dan ook snel bij beide partijen leven. Dit idee hebben we vervolgens samen uitgewerkt in de volgende onderdelen:

  • Laagdrempelige nieuwe websites voor verschillende scholen, gericht op meerdere doelgroepen;
  • Een employer branding campagne om nieuwe leerkrachten te werven;
  • Een verbindingscampagne om het schoolpleingevoel te behouden tijdens de corona lockdown.
Nieuwe website

Websites als een digitaal schoolplein

Voor Octant en al haar aangesloten scholen hebben we een nieuwe website ontwikkeld. Hiervoor zijn we begonnen met bepalen wat een website voor een school nodig heeft. Allereerst wilden we de ouders zo goed mogelijk van informatie voorzien, gemakkelijke service bieden en antwoord geven op al hun vragen. Denk hierbij ook aan formulieren om kinderen online ziek te melden, aanmelden voor de overblijf en een kalender met belangrijke gebeurtenissen. Daarnaast wilden we dat schoolplein-gevoel zo goed mogelijk online terug laten komen. Ouders moesten gemakkelijk en laagdrempelig in contact kunnen komen met de leerkracht van hun kind. Ze moesten altijd op de website terecht kunnen voor kleine vragen.

Door middel van customer journey mapping hebben we het besluitvormingsproces van ouders in kaart gebracht. Aan de hand hiervan hebben we gewerkt aan teksten die zijn geoptimaliseerd voor zoekmachines en draaien we leadgeneratie campagnes. Zo kunnen ouders bijvoorbeeld makkelijk een online intakegesprek aanvragen. Ouders van kinderen die al op een Octant school zitten, hebben ook reviews geschreven. Die konden we mooi gebruiken als social proof.

Bij de corporate website van Octant en die van veel basisscholen is het organisch en direct verkeer flink toegenomen. Met name nieuwe ouders weten Octant beter te vinden.

Octant case
Campagnes

Employer branding voor nieuwe collega's

Campagnes

Employer branding voor nieuwe collega's

Door het tekort aan leerkrachten is het ook voor Octant niet makkelijk om aan goed personeel te komen. Om toch voor voldoende instroom te zorgen, hebben we samen een employer branding campagne opgezet met drie doelen:

  • Mensen werven die al in het onderwijs actief zijn en van baan willen wisselen;
  • Mensen enthousiasmeren om in het onderwijs aan de slag te gaan;
  • Zij-instromers werven die eerder in het onderwijs gewerkt hebben of al een andere carrière achter de rug hebben.

In deze employer branding campagne hebben we de sterke punten van Octant als werkgever duidelijk naar voren gebracht via social media advertenties en Google Ads re-marketing. De bedrijfscultuur en de mogelijkheden om je talent te blijven ontwikkelen, zorgden ervoor dat de campagne erg succesvol was. Zo succesvol dat we hem voortijdig hebben moeten afbreken. Het aantal open sollicitaties via online kanalen nam namelijk met 36% toe. Voor Octant was er dus even geen lerarentekort meer.

Octant
Campagnes

Verbindingscampagne voor #octantkanjers

Campagnes

Verbindingscampagne voor #octantkanjers

In het voorjaar van 2020 hebben we verbindingscampagne opgezet. Door de corona lockdown werd thuisonderwijs de norm. Toch zocht Octant naar manieren om het teamgevoel te behouden. Om de medewerkers en leerlingen een virtueel hart onder de riem te steken, hebben we toen de #octantkanjers campagne opgezet. Onder deze hashtag kon iedereen tips delen om tijdens deze lastige periode zijn best te blijven doen. Dit versterkte de verbinding tussen ouders, leerlingen, leerkrachten en de andere medewerkers van Octant. Weer een voorbeeld van hoe we het online schoolplein hebben gebruikt om het teamgevoel te versterken.

Na de zomer zijn er interviews gehouden met medewerkers over hun ervaringen tijdens deze periode. Die interviews hebben we via social media advertenties onder de aandacht gebracht. Dit was niet alleen een mooie manier om de medewerkers in het zonnetje te zetten, maar we konden er ook de naamsbekendheid van de Octant scholen mee vergroten. Uiteraard lieten de interviews mooi zien hoe nieuwe technologie en digitale vaardigheden in deze periode geholpen hebben. Dit zijn immers zaken die Octant hoog in het vaandel heeft staan.

Octant
Onze oplossingen

Toegepaste services

Employer branding strategie

#1 Employer branding strategie

Ontdek service
Lead generatie strategie

#2 Lead generatie strategie

Ontdek service
Social media advertenties

#3 Social media advertenties

Ontdek service
zoekmachine optimalisatie

#4 Zoekmachine optimalisatie

Ontdek service
Kennismaken

Maak kennis met Sven

Sven_edit

Cases

Gerelateerde Cases

Burgernet

Burgernet | Ha!

B2C
Branding & Betrokkenheid
4.000+
app downloads
38%
groei volgers Facebookpagina
Bekijk case
portfolio-goud-onberperktgezond-header

GOUD | Ha!

6
verschillende stakeholders
1
strategisch plan voor doelgroepcommunicatie
1
nieuwe website voor 6 doelgroepen
Bekijk case
InterimWorX portfolio

InterimWorX | Ha!

B2B
Leadgeneratie
+68%
converterende websitebezoekers
+99%
meer organisch verkeer
Bekijk case
lloyds-register-portfolio

Lloyd's Register | Ha!

B2B
Leadgeneratie
+35%
organische groei per jaar
+200%
leads vanuit Ads
Bekijk case
internet-marketing-bureau-barendrecht-case-mobiwerk

MobiWerk | Ha!

B2C
Leadgeneratie
+200
nieuwe contacten per maand
90%
van de plaatsingen afkomstig uit Inbound Marketing
Bekijk case
trindle-header

PayPer / Trindle | Ha!

B2B
Leadgeneratie
5000+
websitebezoekers
+4%
stijging conversieratio
Bekijk case
Peugeot

Peugeot en Citroën | Ha!

5
Trainingen
Alles
Meetbaar
Meerdere
Dashboards
Bekijk case
ret-header

RET | Ha!

B2C
E-Commerce
35M
impressies
+30.000
websitebezoekers
Bekijk case
stichting-team-jayme

Team Jayme | Ha!

Non-profit
Online strategie
2.2 miljoen
opgehaald bedrag
Bekijk case
tourist-day-ticket-case

Tourist Day Tickets (RET) | Ha!

B2C
E-Commerce
+ 14%
advertentieklikken per jaar
+40%
bezoekers per jaar
Bekijk case