Persoonlijke online ervaringen hebben een positief effect op de manier waarop klanten het contact met een bedrijf beleven. Een belangrijk onderdeel van inbound marketing is het delen van relevante content via het juiste kanaal én op het juiste moment. Bedrijven die hierin experimenteren zien vaak veel resultaat. Gepersonaliseerde content kan de conversie van een bedrijf dus flink verhogen. Het blijft echter belangrijk om gedurende het hele aankoopproces relevant te zijn. Benieuwd hoe dit leidt tot een beter online resultaat? Dit artikel legt uit wat personalisatie is hoe je ermee aan de slag kunt.

Wat is gepersonaliseerde content?

Bij personalisaties proberen bedrijven ervaringen voor klanten op maat te maken. Dit gebeurt bijvoorbeeld op de volgende manieren:

  • Op basis van demografie en geografie
    Bijvoorbeeld teksten in headers of banners aanpassen naar locatie, leeftijd of geslacht.
  • Per branche of voor buyer persona’s
    Bijvoorbeeld reviews aanpassen aan type bezoeker. Een marketing manager krijgt reviews van andere marketing managers te zien, maar een directeur krijgt reviews van andere directeuren te zien.
  • Op basis van gedrag
    Content op de website wordt aangepast op basis van gedrag tijdens eerdere bezoeken.
    Leads die een persoonlijke follow-up mailing ontvangen.
    Bezoekers krijgen persoonlijke zoekresultaten te zien als ze de zoekfunctie gebruiken.
  • Andere factoren
    Sommige branches doen aanpassingen op basis van het weer of de seizoenen.

Relevante content voor buyer persona's

Van toegevoegde waarde zijn in iedere fase van de buyer journeys van klanten. Dat is de basis van inbound marketing. Het is daarvoor belangrijk om relevante content te schrijven voor alle buyer persona’s en hun buyer journeys. Op die manier kan een bedrijf de klantenervaring in het hele aankoopproces personaliseren. Het doel is om persoonlijke boodschappen op het juiste moment en via de juiste kanalen te verspreiden.

Buyer journey gedreven personalisatie

Is een prospect warm? Dan is het nuttig om te bellen of een aanbieding per e-mail te sturen. Bestaande klanten hebben echter meer baat bij goede klantenservice, informatie over uitbreidingen of aanvullende abonnementen. Bedrijven die met gepersonaliseerde content aan de slag willen, zullen eerst veel tijd moeten besteden aan denkwerk. Welke content is op welk moment relevant? En via welke kanalen moet deze content verspreid worden?

De eerste stap is daarom buyer persona onderzoek. Dit is een goede manier om de klant beter te leren kennen. Door slim vragen te stellen, worden klantenprofielen aangevuld met informatie over behoeften en koopgedrag. Is in kaart is gebracht wie de klant is en hoe het aankoopproces eruit ziet? Pas dan kan een bedrijf beginnen met personaliseren. Focus eerst op personalisaties die eenvoudig te implementeren zijn, maar wel veel effect hebben. Het is namelijk eenvoudig om deze te testen en te optimaliseren.

Wat zijn de resultaten van gepersonaliseerde content?

Simpele personalisaties leiden vaak al tot indrukwekkende resultaten. Citrix en Optimizely hebben hier onderzoek naar gedaan. Een gepersonaliseerde banner leidde al tot 30% meer klikken. Bovendien brachten bezoekers meer tijd op de website door. Deze banner werd gepersonaliseerd op basis van branche of bedrijf.

   Citrix zorg banner Citrix onderwijs banner

HubSpot vat in een blogartikel 22 andere onderzoeken samen. Dit zijn allemaal voorbeelden waarbij gepersonaliseerde content zorgt voor betere resultaten. Zo zijn de Clickthrough Rates (CTR) en conversie ratio’s van persoonlijke e-mails bijvoorbeeld veel hoger dan bij standaard mailings. Bedrijven die met gepersonaliseerde content aan lead nurturing doen, konden rekenen op 20% meer saleskansen. Het opvallendste resultaat komt echter van HubSpot zelf. Ze ondervonden dat alleen al gepersonaliseerde call-to-actions leidden tot 42% meer interactie.

Dat zijn indrukwekkende cijfers! Voordat je nu enthousiast aan de slag gaat, is het wel belangrijk om de marketingdoelstellingen in het oog te houden. Het is belangrijk om hypotheses te stellen en te toetsen.

Aan de slag met gepersonaliseerde content?

Gepersonaliseerde content zal de ervaring van klanten flink verhogen. Een bedrijf voorziet een klant hiermee altijd van relevante content. Dat gebeurt bij iedere interactie en via ieder marketingkanaal. Bedrijven die testen met personalisaties plukken hier dan ook de vruchten van. Bij Ha! zien we vooral resultaat bij bedrijven die op deze manier inspelen op de buyer journeys van hun buyer persona’s. De grootste uitdaging is dus niet de implementatie, maar het strategische denkwerk. Wil jouw bedrijf hiermee aan de slag? Maak dan een vrijblijvende afspraak met één van de strategen van Ha!

Gerelateerde berichten