Persoonlijke online ervaringen hebben een meetbaar effect op hoe klanten het contact met een bedrijf beleven. Een belangrijk aspect van inbound marketing is het delen van relevante content via het juiste kanaal én op het juiste moment. Bedrijven die deze klantervaring succesvol personaliseren, zien vaak positieve uitkomsten. Volgens onderzoek van McKinsey kan gepersonaliseerde content bijvoorbeeld de kosten voor klantenwerving met 50% verlagen en de omzet met 15% verhogen. Deze resultaten laten zien hoe belangrijk het is om gedurende het hele aankoopproces relevant voor de klant te zijn. Benieuwd hoe personalisatie leidt tot betere online resultaten? In dit artikel lees je wat het precies inhoudt en hoe je ermee aan de slag kunt.

Wat is gepersonaliseerde content?

Bij personalisaties proberen bedrijven ervaringen voor klanten op maat te maken. Dit gebeurt bijvoorbeeld op de volgende manieren:

  • Op basis van demografie en geografie: Denk aan het aanpassen van teksten in headers of banners naar locatie, leeftijd of geslacht. 
  • Per branche of buyer persona: Bijvoorbeeld reviews aanpassen aan het type bezoeker: een marketingmanager ziet andere reviews dan een directeur. 
  • Op basis van gedrag: Bedrijven maken gebruik van eerdere interacties en bezoekersgedrag om inhoud aan te passen, zoals gepersonaliseerde zoekresultaten en op maat gemaakte follow-up e-mails. 
  • Andere factoren: Sommige branches doen aanpassingen op basis van het weer of de seizoenen. 

Relevante content voor buyer persona's

In inbound marketing draait alles om het bieden van waarde tijdens elke fase van de buyer’s journey. Relevante content voor verschillende buyer persona’s en hun specifieke journey maakt de gehele klantervaring persoonlijker en zorgt voor hogere conversies. Het doel is om klanten via de juiste kanalen én op het juiste moment te voorzien van persoonlijke boodschappen. 

Persoonlijke benadering op het juiste moment

Om in de hele buyer’s journey relevant te zijn voor klanten, is het belangrijk om te weten welke content op welk moment daadwerkelijk relevant voor ze is. Start daarom met buyer persona onderzoek en op data gebaseerde personalisaties die eenvoudig te implementeren en optimaliseren zijn. Het voordeel van data-analyse is namelijk dat personalisaties hiermee in real-time kunnen worden geoptimaliseerd. Zo kun je de personalisaties stap voor stap uitbreiden nadat de eerste versies uitgebreid getest zijn. 

De échte resultaten van gepersonaliseerde content 

Simpele personalisaties kunnen al tot indrukwekkende resultaten leiden. Zo blijkt uit onderzoek door Citrix en Optimizely dat gepersonaliseerde banners tot 30% meer klikken genereren. Deze banner werd gepersonaliseerd op basis van branche of bedrijf.

Citrix zorg bannerCitrix onderwijs banner

HubSpot vat in een blogartikel 22 andere onderzoeken samen. Dit zijn allemaal voorbeelden waarbij gepersonaliseerde content zorgt voor betere resultaten. Het opvallendste resultaat komt echter van HubSpot zelf. Ze ontdekten dat alleen al gepersonaliseerde call-to-actions zorgen voor een stijging in interactie van 42%. 

Daarnaast zorgen AI-gestuurde personalisaties zoals dynamic pricing voor meer sales, hogere marges en meer omzet. Bij dynamische prijsstelling worden prijzen van producten of diensten flexibel aangepast op basis van verschillende factoren. Denk aan vraag & aanbod, klantgedrag, tijdstip en de prijzen van de concurrentie. In plaats van een vaste prijs te hanteren, veranderen de prijzen dus continu, soms zelfs in real-time, afhankelijk van de omstandigheden. 

Ten slotte wordt AI volop voor e-mail marketing ingezet om campagnes te personaliseren en optimaliseren. E-mailcampagnes die gebruikmaken van AI voor segmentatie en gepersonaliseerde content zorgen niet alleen voor hogere open rates en kliks, maar ook voor meer verkopen. 

Aan de slag met gepersonaliseerde content?

Bedrijven die gebruik maken van personalisaties plukken daar de vruchten van. Bij Ha! zien we vooral écht resultaat bij bedrijven die met gepersonaliseerde content inspelen op de buyer’s journey van de buyer persona’s die ze hebben opgesteld. De grootste uitdaging is dus niet de technische implementatie, maar het strategische denkwerk en het juist inzetten van tools zoals AI. 

Wil je met jouw bedrijf aan de slag met gepersonaliseerde content? Begin dan eerst met kleine, effectieve personalisaties die gemakkelijk te testen en te optimaliseren zijn. Maak gerust een afspraak met een strateeg van Ha! om jouw mogelijkheden te verkennen. 

 

Ha!-Whitepaper-Mockup-Inbound-marketing-Download

 

Gratis whitepaper:

Inbound marketing

 

Klaar om als bedrijf te groeien? Lees in deze whitepaper alles over de inzet van inbound marketing om jouw groeidoelstelling te bereiken! 

Download whitepaper