Het kan lastig zijn om goed personeel te vinden en te behouden. Met employer branding maak je jouw bedrijf aantrekkelijker voor gekwalificeerd personeel. Je krijgt niet alleen meer sollicitanten die van betere kwaliteit zijn. Ook je bestaande werknemers blijven graag voor je werken, waardoor de doorstroom minder hoog is. Hoe zorg je ervoor dat je jouw bedrijf neerzet als een aantrekkelijke werkgever? Met deze tips til je de employer branding van jouw bedrijf naar een hoger niveau.

Wat is employer branding?

Het kan moeilijk zijn om nieuw personeel te werven. Er zijn ook altijd kapers op de kust die jouw werknemers proberen te verleiden om ergens anders te gaan werken. Met employer branding zorg je ervoor dat jouw bedrijf niet alleen een prettige werkgever is, maar ook zo bekend staat. Je werkt dus aan het verbeteren van het imago van jouw bedrijf als werkgever. Maar hoe gaat dat in zijn werk?

1. Ontwikkel een bedrijfsbrede employer branding strategie

Een recruitment strategie gaat vooral de afdeling HR aan. Een employer branding strategie heeft daarentegen betrekking op alle afdelingen van je bedrijf. Het slaat vooral een brug tussen HR en marketing. Deze afdelingen moeten op één lijn zitten om een employer branding strategie te laten slagen.

HR zorgt voor een prettige bedrijfscultuur en het betrekken van personeel hierbij. Maar ook met vacatures, arbeidsvoorwaarden en werkomstandigheden. De taken voor marketing zijn het eenduidig uitdragen van de missie en bedrijfswaarden. Ze houden zich daarnaast ook bezig met campagnes om sollicitanten te werven. Om een employer branding strategie succesvol te laten zijn, moeten deze afdelingen goed samenwerken. Zo moeten zij samen afstemmen op welke manier er gecommuniceerd wordt. Bijvoorbeeld om vacatures en arbeidsvoorwaarden aantrekkelijk en toch eerlijk te doen overkomen.

2. Bedenk wat jouw bedrijf een werknemer te bieden heeft

Allereerst is het belangrijk om te bepalen of het beroep op zichzelf aantrekkelijk is. Sollicitanten worden vooral aangetrokken tot een functie. Als die in de basis niet aantrekkelijk is, zul je ook moeten werken aan de branding van de functie. Het doel hierbij is dat je potentiële werknemers overtuigd raken van de mooie kanten van het beroep.  Daarnaast zorgt het ervoor dat zij zich in gedachte kunnen verplaatsen in de werkzaamheden. Een goed voorbeeld hiervan is onze case van MobiWerk. Hierin hebben wij met een succesvolle branding campagne de beroepen buschauffeur en trambestuurder onder de aandacht gebracht.

Om het imago van je bedrijf zelf te verbeteren, moet je in eerste instantie vooral een goede werkgever zijn. Behoud van personeel is namelijk net zo belangrijk als het werven van nieuw personeel. Simpelweg omdat er bij minder doorstroom ook minder nieuw personeel nodig is. Bijkomend voordeel is dat tevreden werknemers graag aan oud-studiegenoten en -collega's vertellen hoe leuk het is om voor je bedrijf te werken. Dat levert natuurlijk gegarandeerd sollicitaties op!

Hoe zorg je voor een prettige werkplek? Je kunt eens kijken naar de werksfeer, privé-werkbalans, waardering die werknemers krijgen voor hun werk, opleidings- en doorgroeimogelijkheden. Daarnaast is blijven luisteren belangrijk. De beoordelings- en functioneringsgesprekken kunnen hier een grote rol in spelen. Je kunt daarnaast ook eens denken aan een werknemerstevredenheidsonderzoek.

3. Werk je doelgroep uit in buyer persona's en benader ze via de juiste kanalen

Voordat je naar buiten treedt, is het belangrijk om na te denken wat jouw bedrijf onderscheidt. Doen jullie bijvoorbeeld regelmatig leuke personeelsuitjes of zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden goed? Zijn er carrièremogelijkheden? Is het bedrijf internationaal actief of een klein familiebedrijf dat traditie, normen en waarden hoog in het vaandel heeft staan? In employer branding zijn dit enorm belangrijke zaken om over na te denken.

Met positionering maak je in feite al een eerste selectie. Sollicitanten die niet passen binnen jouw bedrijfscultuur, zullen namelijk niet solliciteren. Om verder naar buiten te treden, zul je echter ook over je doelgroepen moeten nadenken. Die kun je het beste uitwerken in buyer persona’s. Op deze manier kruip je echt in de huid van je (mogelijke) werknemers. Zo kom je er ook achter wie dat zouden kunnen zijn. Als je dit allemaal in kaart gebracht hebt, is het eenvoudiger om heel gericht personeel te werven. Ervaren krachten benader je bijvoorbeeld via LinkedIn. Voor jong talent werkt een campagne op Instagram waarschijnlijk weer beter.

4. Investeer in goede content

Om je employer branding een boost te geven, kun je een recruitmentsite overwegen. Naast vacatures laat je hier vooral zien hoe het is om voor jouw bedrijf te werken. Een recruitmentsite helpt je ook om op Google gevonden te worden als sollicitanten zoeken op vacatures in jouw vakgebied. En hoewel de vacatures niet ondergesneeuwd moeten raken, is het ook een goed idee om je werknemers te betrekken en aan het woord te laten. Dat kun je onder andere doen door werknemers te interviewen en hun verhaal als blog op de site te plaatsen. Samen met MobiWerk hebben we bijvoorbeeld een blog geschreven over de ervaringen van een buschauffeur in Den Haag.

Social media zijn ook uitermate geschikt om de sfeer van jouw werkvloer naar buiten te brengen. Het is niet alleen een goed marketingkanaal, maar het maakt je bedrijf ook transparanter. Een ideale manier om je werknemers in de schijnwerpers te zetten. Hun verhaal komt veel spontaner over en werkt dan ook beter dan een zakelijk verhaal afkomstig van je afdeling marketing of HR. Ook het inzetten van je werknemers als ambassadeurs is een groot voordeel van social media. Ze kunnen de blogs op je recruitmentsite of bijvoorbeeld je vacatures delen via hun eigen profielen.

5. Recruitment video's inzetten in jouw employer branding

Ook video is een ideaal medium om in te zetten voor employer branding, omdat de boodschap sterk overkomt. Bovendien kun je video ook perfect gebruiken voor social media of je recruitmentsite. Belangrijkste tips voor een goede recruimentvideo zijn dat het leuk en positief, maar ook kort en krachtig moet zijn. Natuurlijk moet het een goed beeld van de baan geven, maar er mag best een beetje humor in zitten om de aandacht vast te houden. Een leuke manier om het interactief te maken is door een medewerker te interviewen, net zoals bij een blog. Op deze manier betrek je niet alleen je personeel, maar zo gaat de video veel meer leven voor een mogelijke sollicitant.

Het is ook een goed idee om je bedrijfscultuur goed naar voren te laten komen en de vragen van je sollicitanten te beantwoorden. Dat laatste kun je doen door de meeste gestelde vragen tijdens sollicitaties te behandelen in de video. Weer een mooi voorbeeld van HR en marketing die samenwerken aan de branding van een beroep. Video interviews zijn dus een mooie manier om je employer branding te versterken. Vergeet ook de call-to-action en ondertiteling niet. Veel mensen gebruiken social media op hun werk en hebben hun geluid uit staan. Je wilt toch niet dat hun huidige baas weet dat ze verder aan het kijken zijn?

Download de Inbound vs Outbound whitepaper!

Online (Inbound) marketing of de klassiekere (Outbound) marketing? Lees in de whitepaper meer over de verschillen tussen Inbound & Outbound marketing, hoe je het kan inzetten en het resultaat daarvan.

Download whitepaper