Als B2B marketing manager herken je het ongetwijfeld wel. Je bent veel te druk met je dagelijkse werkzaamheden en je hebt geen tijd om met nieuwe ontwikkelingen te experimenteren. De concurrentie zich echter niet stil en daardoor wordt het steeds moeilijker om leads te genereren. Bovendien resulteert een steeds kleiner deel van die leads in nieuwe klanten. Dat komt simpelweg omdat de samenwerking met sales bepaald niet altijd even vlekkeloos verloopt. Verwachtingen over wat goede leads zijn, content en verkoopargumenten lopen uiteen. Daarnaast heeft sales niet altijd direct toegang tot informatie over leads en die leads worden soms te laat opgevolgd. Volgens HubSpot kunnen deze belemmeringen in de communicatie een bedrijf zomaar 10% omzet kosten. Anderzijds converteren bedrijven die wel een goede marketing en sales alignment hebben 38% meer leads. Hoe maak je van marketing en sales een winstgevende combinatie? De inbound marketing methode van Ha! geeft antwoord op.

Vragenlijst

B2B Marketing volgens de inbound methode

Wist je dat 57% van het aankoopproces al online voltooid is al voordat een potentiële klant contact opneemt met je collega's van sales? Stel dat je de marketingafdeling bent van een bedrijf dat koffie verkoopt aan andere bedrijven. Vroeger was dit aankoopproces te sturen door op beurzen te gaan staan, verkopers op pad te sturen en gratis samples te sturen. Gelukkig is het nu makkelijker en goedkoper om klanten online te bereiken in die fase. De keerzijde is dat dit ook geldt voor de concurrentie, waardoor aandacht weer schaarser wordt. Geen wonder dat het steeds moeilijker wordt om leads te genereren en te closen. Misschien maak je al gebruik van marketing automation software, maar weet je er nog niet alles uit te halen. Toch ligt hier vaak de sleutel om marketing en sales naadloos te laten samenwerken. Tools als HubSpot en Salesforce zorgen er namelijk voor dat leads sneller opgevolgd worden en verkopers over de juiste informatie beschikken.

Bij Ha! geloven we dat een goede inbound marketingstrategie het verschil zal maken. Alleen als we je doelgroep en de sterke punten van je bedrijf kennen, kunnen we:

  • Helpen met het genereren van leads waar je salesafdeling blij van wordt.
  • Campagnes optimaliseren aan de hand van onze laatste inzichten en de nieuwste marketingtrends.
  • De marketingkennis van je afdeling bijspijkeren.
  • Kritisch kijken naar de manier waarop je marketing automation software gebruikt, zodat je er het maximale uit kunt halen.
 
Old marketing
New Marketing
Exposeren op beurzen
Koude acquesitie
Intergratie content tussen marketing en sales
Campagnes gekoppeld aan CRM Systeem
Online netwerken

Met inbound marketing zorg je er als marketingmanager voor dat je met een relevante doelgroep op het juiste moment én op de juiste plaats inspeelt op de behoeften van je doelgroep. Door Attract, Engage en Delight worden potentiële klanten aangetrokken, betrokken, overtuigd om klant te worden en ten slotte ambassadeurs van je bedrijf.

Lead generatie

Vaak hebben potentiële klanten al een latente behoefte aan de producten of diensten die een bedrijf aanbiedt. Bijvoorbeeld een oplossing die hun dagelijkse werkzaamheden aangenamer zou maken. In de 'Attract fase' maakt een bedrijf content om die potentiële klanten te helpen. Voordat een bedrijf aan B2B marketing begint, is het daarom belangrijk om te weten wie de ideale klanten zouden zijn. Dit kan een bedrijf te weten komen door klantgroepen uit te werken in buyer persona's. Vervolgens deelt het content via de favoriete kanalen van die persona's om de juiste doelgroep aan te trekken. Door de ervaring die wij hebben met verschillende bedrijven in verschillende branches, kan Ha! optreden als strategisch sparringspartner. We kunnen ook de hele inbound marketing strategie voor bedrijven uitwerken.

Content strategie - Zoekmachine optimalisatie - Ha! SEA - Display Advertising - Ha! Social advertenties - Ha! social media redactie

Van leads naar klanten

Natuurlijk kan een klant al geholpen zijn met het lezen van een online artikel of het kijken van een YouTube tutorial. De kans is groot dat zo'n klant zeer ontvankelijk is voor meer informatie. In de 'Engage fase' kan een bedrijf bijvoorbeeld whitepapers aanbieden om leads te genereren. Belangrijk is om deze leads te blijven helpen. Door te investeren in de relatie en een goede samenwerking tussen marketing en sales, is de kans namelijk groot dat een lead uiteindelijk een klant wordt. Voor het opbouwen van een klantrelatie en het verbeteren van de samenwerking tussen marketing en sales is goede software onmisbaar in B2B marketing. Ha! is Google- en Hubspot partner. We kunnen software implementeren en medewerkers trainen om met verschillende programma's te werken.

Ha! Lead generatie - Ha! E-mail automation - Ha! Marketing automation - Ha! Conversie optimalisatie - Ha! Heatmaps & Mousetracking - Ha! A-B Testing

HubSpot Analytics - Marketing Automation - Live Chat - Calling - Sales Automation - Predictive Lead Scoring

Klanten als ambassadeurs

Veel bedrijven hebben nauwelijks nog contact met klanten als een product of dienst naar tevredenheid is geleverd. Toch liggen er in de 'Delight fase' grote kansen om te investeren in de klantrelatie. Bovendien zorgt het overtreffen van verwachtingen in het after-sales proces ervoor dat klanten ambassadeurs worden. Mailings met tips over de aankoop, after-sales telefoontjes en uitmuntende support zijn goede manieren om dit te doen. Ook hier is het belangrijk dat verschillende afdelingen goed samenwerken. De inbound marketing methode is dus een integrale aanpak die vooral op de lange termijn zijn vruchten afwerpt. Ha! kan je als adviseur vanaf de zijlijn van advies voorzien, maar ook campagnes uitvoeren.

Ha! Marketing automation - Ha! E-mail automation - HubSpot Social Media - HubSpot Conversations - HubSpot Tickets - HubSpot Feedback - HubSpot Knowledge Base - HubSpot Live Chat - HubSpot Chatbots

whitepaper-image-1

Ha! Whitepaper

Download whitepaper

Benieuwd naar behaalde resultaten bij onze klanten?
Bekijk onze cases.

+11%
meer organisch verkeer
+11%
meer organisch verkeer

"Ondersteun ons met
het bouwen van slimme e-mailcampagnes.."

BEKIJK CASE