Over de klant

Inspelend op de behoefte van binnen-en buitenlandse toeristen om met één OV-chipkaart de provincie Zuid-Holland te verkennen, is het Tourist Day Ticket ontstaan. Je kan 1 dag onbeperkt reizen voor 1 persoon in de provincie Zuid-Holland met Arriva, Connexxion, HTM, HTMBuzz, RET, Veolia en Waterbus. Om bekendheid te geven aan dit product heeft de R.E.T. als opdrachtgever - namens de vervoerders- het creatieve bureau Studio Fraaj ingeschakeld voor de creatie. Als online marketing partner van Studio Fraaj is HA! Marketing ingeschakeld voor de online expertise.

One sentence brief

Verhoog de online vindbaarheid en naamsbekendheid van de toeristendagkaart voor het openbaar vervoer in Zuid-Holland en zorg voor een indirecte groei van de sales.

Aanpak

In de conceptfase zijn de centrale uitingen ontwikkeld door Studio Fraaj in overleg met alle betrokken partijen. De centrale boodschap is om het gebruiksgemak van het kaartje te tonen in combinatie met de goede prijs/kwaliteitsverhouding. De illustratieve uitingen zijn zo uitgewerkt dat de verschillende bezienswaardigheden die je kunt bezoeken in één oogopslag zichtbaar zijn.

De online marketing strategie

De campagne is opgesplitst in meerdere onderdelen.

  1. Verhogen van de naamsbekendheid van de dagkaart; onbekend maakt immers onbemind
  2. Zichtbaarheid van de website vergroten
  3. Doorlopende analyses in het zoekgedrag en inspelen op seizoensinvloeden

Wij zijn gestart met een doelgroepanalyse en op basis daarvan en het budget hebben wij de volgende mediakanalen keuze gemaakt: Google Ads, Facebook Ads en Instagram Ads. Voordat wij de campagnes hebben gebouwd maken wij de website meetbaar via, zodat wij inzage krijgen in het bezoekersgedrag en de verschillende kanalen waar deze van afkomstig zijn. Daarnaast hebben wij een jaarprognose gemaakt waarin wij de budgetverdeling en de online marketing KPI's opnemen. Dit voegen wij samen met de daadwerkelijke kosten en resultaten uit de campagnes tot een real-time online marketing dashboard. Vervolgens hebben wij de campagnes gebouwd, waarbij onze campagnespecialisten scherp kijken naar onder andere de targeting, typen campagnes en de distributie van het budget. Dit met als doel om een maximaal bereik onder de doelgroep te creëren.

72% van de mensen zoekt informatie online op via zoekmachines als zij een aankoopintentie hebben. Dit is niet anders bij toeristen. Om de website vindbaar te maken op pgerichte zoekwoorden hebben wij op basis van het zoekgedrag in Google thema's vastgesteld waar wij de website vindbaar op wilden maken. De thema's waren "Public transport to [destination]" of "public transport in [place]. Dat vertaalde zich naar landingspagina's als "Public transport to Markthal" of "public transport in Rotterdam. Hier hebben wij ruim 150 pagina's voor ontwikkeld en daarmee de website vindbaar gemaakt.

Naast bovenstaande factoren hebben wij ook tijdens de campagnes rekening gehouden met de hoog- en laagseizoenen. De vakantieperiodes of een nieuwe bezienswaardigheid trekt natuurlijk meer toeristen aan.

Resultaten

Case TouristDayTicket

Websites: www.touristdaytickets.com, www.touristdaytickets.de en www.touristdaytickets.nl

Ingezette expertises

Wirish Chanchal
  • Wirish Chanchal
  • 085 401 62 05
  • info@ha-marketing.nl
Contact

Wat vinden onze klanten?