Echt goed inzicht in je doelgroep krijg je pas als je buyer persona's opstelt. Lees hier hoe we dat hebben gedaan aan de hand van klantdata uit het verleden en marktonderzoek.
Je bent hier: » Europcar
Over de klant
Europcar behoort tot de grootste autoverhuurbedrijven van Nederland. De dienstverlening bestaat onder andere uit het huren of leasen van auto's voor zakelijk en particulier gebruik. Zo helpt Europcar klanten in Nederland met een uitgebreid wagenpark. Denk aan personenauto's, bestelwagens, verhuiswagens en vrachtauto's. Ook klanten in het luxe segment worden door Europcar uitstekend bediend met auto's in het duurdere segment. Verder houdt Europcar rekening met het milieu door auto's met het GoforGreen label te verhuren. Onder dit label vallen uitsluitend hybride auto's.
One sentence brief
Help ons met een benchmark doelgroepenonderzoek om de zeer diverse markt van particuliere autohuurders in Nederland in kaart te brengen, zodat we inzicht krijgen in of we deze doelgroepen al weten te bereiken en onze marketingcampagnes effectiever kunnen inzetten.

Onze oplossing
Zoals je hierboven bij de omschrijving kunt lezen, heeft Europcar een uitgebreid aanbod. Het klinkt eenvoudig: een auto huren. Echter huren verschillende typen klanten een auto voor verschillende doeleinden. Dat betekent dat de doelgroep van particuliere autohuurders bijzonder divers is. Europcar had eerder een doelgroepenonderzoek laten uitvoeren op het eigen klantenbestand. Aan Ha! de vraag om een benchmarkonderzoek uit te voeren naar de markt. Zo kon Europcar beide onderzoeken vergelijken. Daaruit moest blijken of er marktsegmenten zijn die ze niet goed wisten te bereiken. Daarom is Ha! gestart met buyer persona onderzoek:

Kwantitatief buyer persona onderzoek
In samenwerking met een marktonderzoeksbureau is Ha! begonnen met het uitvoeren van een online onderzoek. Zo'n 1.000 respondenten vulden een online enquête in waarin hen onder andere werd gevraagd wat voor type persoon zij zijn. Daarnaast wilden we te weten komen wat zij belangrijk vinden in het huren van een auto en voor welke doeleinden zij een huurauto gebruiken. Hieruit kwamen drie belangrijke doelgroepen naar voren. Die konden we als basis gebruiken voor buyer persona's.
Kwalitatief buyer persona onderzoek
Na de online vragenlijst wilden we de resultaten ervan toetsen en tot meer inhoudelijke inzichten te komen. Daarom besloten we om 15 willekeurige mensen te bellen en een interview af te nemen. De voorwaarde was dat deze mensen de afgelopen 12 maanden een auto hadden gehuurd. We vroegen hen naar hun voorkeuren en waarom zij een auto huurden. Dit leverde de kwalitatieve informatie op die wij konden gebruiken om de buyer persona's op te stellen.

Buyer persona profielen
Toen de resultaten van de online vragenlijst en de interviews verwerkt waren, hadden we genoeg informatie voor de buyer persona's. Op basis van de drie belangrijke doelgroepen die uit het online onderzoek kwamen, stelden we drie buyer persona profielen op. Deze konden we vervolgens aanvullen met informatie die we uit de interviews hadden verzameld. Deze persona's bieden Europcar veel meer inzicht. Onder andere in wie nu die personen zijn die een auto huren en wat hun drijfveren zijn. Wat het grotere plaatje betreft heeft Europcar ook veel meer inzicht in hoe de markt van de particulieren autohuurder eruit ziet. De buyer persona's en het marktonderzoek dienen als ondersteuning voor de campagnes en content.

Onze oplossingen
Met een combinatie van kwantitatief en kwalitatief onderzoek, onderzocht Ha! hoe de markt van de particuliere autohuurder eruit ziet. De resultaten hiervan dienden als basis voor buyer persona's die Europcar ondersteunen voor campagnes en content. Hier kun je zien welke expertises we hiervoor hebben ingezet. Ben je ook benieuwd hoe jouw markt eruit ziet? Neem dan contact op voor een vrijblijvende afspraak.