Opencart, een snelgroeiend opensource content managementsysteem voor webwinkels. Een simpel daarnaast snel cms systeem wat prima geschikt is voor niet al te complexe webwinkels.
Alleen hoe krijg je een Opencart webwinkel bovenaan in de zoekresultaten. In dit artikel vind je tips en trucs die je op weg helpen.

Zoekmachine optimalisatie Tips voor Opencart

#1: Optimaliseer de URL Structuur van Opencart

Een belangrijke eerste stap is het optimaliseren van de URL structuur. Standaard toont Opencart de URL van een product als volgt: /index.php?route=product/product&product_id=40.
Hier worden zoekmachines niet vrolijk van. Wat je wilt is een nette URL met de naam van het product zoals: www.uwwebsite.nl/productnaam
Hoe zorgen we hiervoor?

  • Stap 1: Log-in op het adminpanel en ga naar: System > Settings > Edit > Server > en zet het vinkje voor SEO URL’s op ‘Yes’ en sla deze instelling op.
  • Stap 2: Log-in in de FTP van uw server en ga naar de Public_html. Verander de naam van het bestandje ‘htaccess.txt’ naar ‘.htaccess’.

 

Het is nu mogelijk om de categorieën, producten en informatiepagina’s een zoekmachinevriendelijke URL te geven. Vul in de ‘data tab’ in het vakje SEO Keywords de naam van de URL in.

#2: Voorkom dubbele content in Opencart

Mijn ervaring is dat in Opencart standaard erg veel dubbele content gegenereerd wordt. Dit is in vergelijking met andere systemen een groot zwak punt van dit opensource systeem.

Hoe kunnen we dubbele content in Opencart voorkomen?

  • Stap 1: Zorg dat Zoekmachines maar op één manier je website indexeren.

Er zijn twee manieren om een website te benaderen, namelijk: http://www.ha-marketing.nl en https://ha-marketing.nl. Om te voorkomen dat Google beide mogelijkheden indexeert moeten we de volgende code toevoegen aan de .htaccess

# Begin Redirect 301 RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} !^www\.ha-marketing\.nl [NC]
RewriteRule (.*) http:// www.ha-marketing.nl/$1 [R=301,L]
# BEGIN OpenCart RewriteEngine On RewriteBase /
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteRule . /index.php [L] # END OpenCart

  • Stap 2: Maak een robot.txt

Mijn ervaring met Opencart is dat zoekmachines diverse niet relevante pagina’s indexeren en hierdoor dubbele content genereren. Voorbeeld, Google indexeert de link die ontstaat wanneer productcategorieën gesorteerd worden: Zoals: ha-marketing.nl/categorie/product/?sort=p.price&order=DESC

We streven er natuurlijk naar om alleen de duidelijke URL’s te indexeren. Zoals: ha-marketing.nl/categorie/product.

Hoe bereiken we dit?
Maak in kladblok een bestandje aan, sla deze op als ‘robot.txt’, voeg de onderstaande code toe en upload deze naar de public_html map in de ftp.

user-agent: *
Disallow: /cgi-bin/
Disallow: /error/
Disallow: /icons/
Disallow: /*&limit
Disallow: /*&sort
Disallow: /*?limit
Disallow: /*?sort
Disallow: /*&order
Disallow: /*?route=checkout/
Disallow: /*?route=account/
Disallow: /*?route=product/search
Disallow: /*?route=affiliate/
Allow: /
User-agent: Mediapartners-Google
Allow: /
User-agent: Googlebot
Allow: /
User-agent: Adsbot-Google
Allow: /
User-agent: Googlebot-Image
Allow: /
User-agent: Googlebot-Mobile
Allow: /

 #3: Verbeter de laadtijden van Opencart

Google rekent af met trage websites. Maar erger nog, bezoekers klikken binnen enkele seconden weg wanneer een website niet snel laad. Snelheid is dus van levensbelang voor een webwinkel!
Hoe kunnen we de snelheid van de Opencart webwinkel verhogen?

  • Stap 1: Comprimeer, verminder en cache javascript
  • Stap 2: Verplaatst javascript naar de footer. Dit zorgt ervoor dat andere content eerder geladen wordt waardoor de site eerder bruikbaar wordt.
  • Stap 3: Combineer en verminder CSS. Probeer het gebruik van CSS style sheets te verminderen en te combineren in één bestand.
  • Stap 4: Bepaal afbeeldinggroottes
  • Stap 5: Comprimeer afbeeldingen: zorg ervoor dat afbeeldingen nooit groter zijn dan de getoonde weergave.
  • Stap 6: Data Caching:

Deze stappen zorgen ervoor dat je Opencart webwinkel sneller zal laden. Dit technisch uitvoeren is best ingewikkeld. De Increase Page Speed extensie is een goede en betaalbare module die dit werk voor je uit handen neemt.
Tip: Test de snelheid van je website in Google Analytics.

#4: Opencart webwinkel toevoegen aan zoekmachines

Door je website toe te voegen aan zoekmachines laat je weten dat je website bestaat en bevorder je het indexeringsproces. De beste methode om je website aan te melden bij zoekmachines is door een account aan te maken bij de webmaster beheer tools van de zoekmachines. Dien vervolgens de URL in.

#5: Een .xml site map genereren met Opencart

Een site map geeft de structuur van de websites door aan zoekmachines wanneer deze uw website bezoeken. Standaard heeft Opencart al een site map die te vinden is in de footer van de webwinkel. Echter is het ook aan te raden een .xml sitemap in te dienen bij zoekmachines. Doe hiervoor het volgende:

  • Stap 1: Genereer een xml sitemap: Log in bij het admin-panel en ga naar: Extensions > product feeds > Google sitemap > installeer en activeer de Google sitemap.
  • Stap 2: Dien de Sitemap URL in bij: Google webmaster tools
  • Stap 3: Dien de sitemap URL in bij: Bing webmaster tools

Dit was het eerste deel van SEO voor Opencart. Lees binnenkort deel 2. Wilt u persoonlijk SEO advies of wilt u zoekmachine optimalisatie uitbesteden? Neem dan gerust contact op.

Over Sven van Ophem

Na enkele jaren ervaring als eigenaar van de webwinkel Tasteweb.nl en een afgeronde marketingstudie, maar bovenal een passie voor internetmarketing, ontstond het idee om de online kennis te delen en bedrijven van dienst te zijn om online succesvol te worden.

In deze artikelen inspireer ik u met internetmarketingkennis en ervaringen. Ik nodig u uit mij uit te dagen en te reageren op deze artikelen...

Download nu de whitepaper!

Waarom is Inbound Marketing nu urgent en kun je dit als marketing manager niet negeren? Het antwoord hierop plus interessante facts & figures vind je in de speciaal hiervoor geschreven whitepaper.

inbound-marketing-agency-whitepaper

Download whitepaper