Content creëren is een hot item, maar hoe doe je dit nu eigenlijk? Er zijn verschillende methodieken die jij zelf eenvoudig kunt gebruiken om je positie in de zoekresultaten te verbeteren. HA! heeft de beste 5 op een rijtje gezet. Alle 5 de modellen zijn ontwikkeld door experts op het gebied van SEO & SEA. Ga jij ermee aan de slag?

Content Marketing Cycle

We starten met een eenvoudig model dat de reis vanaf het startpunt tot aan het realiseren van content inzichtelijk maakt.Het cyclische model is een van de meest gebruikte modellen om de juiste content strategie te bepalen.Het model kent zoals hieronder in het figuur te zien is 6 stappen. Deze stappen worden hieronder kort toegelicht.

Stap 1, Wat is het klantprofiel?
Start met het bepalen van wie je klant is, zodra de doelgroep in kaart gebracht is kan er gekeken worden naar de behoeften van content voor deze doelgroep. Dit doe je door simpelweg te luisteren naar de (potentiële) klanten. Met welke vragen kampen zij? Over welke actuele onderwerpen hebben zij een behoefte aan informatie? Het kan helpen om een fictieve beschrijving van je ideale klant te maken om je beter te kunnen verplaatsen in je doelgroep.

Stap 2, Vaststellen van content thema’s
Nu je de klant kent is het van essentie om thema’s te kiezen die aansluiten op de behoeften van de klant. De thema’s kun je vaststellen in een content kalender. Vooral als de content gecreëerd gaat worden door meerdere personen is het handig om in deze kalender goed te beschrijven wie wat wanneer doet, waarom die het doet en op welke manier het gedaan moet worden. Inspelen op feestdagen (seizoensgebonden content) doet het altijd goed, neem het daarom mee in je kalender!

Stap 3, Content creëren
Je weet nu wat de thema’s zijn, nu kan de content per thema gecreëerd worden. Je kunt ervoor kiezen deze content zelf te schrijven, maar je kunt er natuurlijk ook voor kiezen deze content uit te besteden aan professionele partij. HA! Marketing zelf ontwikkeld iedere dag waardevolle content voor verschillende klanten. Hoe waardevolle content gecreëerd wordt is beschreven in het model van Paddy Moogan die later behandeld wordt.

Stap 4, Zorg dat de content gevonden wordt
In deze fase gaat het puur om het promoten van de ontwikkelde content, waar ga je deze content delen? Schrijf bijvoorbeeld een nieuwsbrief met een verwijzing naar je content, kijk of partners, vaste klanten of jou leveranciers jouw content kunnen delen (bouw gelijk aan linkbuilding), of verspreidt de content via socialmedia kanalen zoals Facebook en LinkedIn.

Stap 5, Meten is weten
Na de promotie is het belangrijk om te kijken of de content ook daadwerkelijk iets heeft opgeleverd, hoe vaak is het gelezen, heeft het de doelgroep bereikt, is er iets uit voortgekomen, welke kanalen waren succesvol en welke niet? Dit soort vragen kunnen allemaal beantwoord worden door gebruik te maken van de ingebouwde statistieken van bijvoorbeeld Pinterest en Facebook. Ook Google Analytics en Hootsuite raadt HA! Jou aan als twee handige en makkelijk te gebruiken tools!

Stap 6, Herschrijven en opnieuw beginnen
Wat is er uit de analyse voortgekomen? Welke kanalen waren sterk? Welke content deed het goed? Pas de content zo nodig aan en plaats het opnieuw, misschien dit keer op een ander kanaal? Blijf de content monitoren en stuur bij daar waar nodig is.

Stacey MacNaught – Linkbuilding

In stap 4 van het model Content Marketing Cycle is het woord linkbuilding al eerder gevallen.
Dit is een belangrijk onderdeel binnen SEO linkbuilding, Google ziet waardevolle links naar je website nog steeds als een van dé belangrijkste ranking factoren. De links moeten echter wel zinvol zijn, de nieuwste Penguin-update van Google kijkt hier namelijk recht doorheen. Hoe krijg je nu wel waardevolle links?

- Good data
Content komt niet zomaar uit de lucht vallen, goede content vergt onderzoek. Dit kun je uitbesteden aan een onderzoeksbureau of zelf doen door gebruik te maken van eigen bronnen. Zorg ervoor dat de content een transparante bron heeft, de steekproef van voldoende niveau is en natuurlijk geloofwaardig is.

- Een goed verhaal
Heb je de feiten onder elkaar gezet en weet je wat je wil plaatsen? Zorg er dan voor dat je content in een verhaal gebouwd is. Het moet voor een bezoeker leuk zijn om te lezen. Verras de bezoeker door iets te schrijven wat de bezoeker niet verwacht had, wees uniek en afwijkend in je inhoud.

- Verwijzing naar originele pagina

Dit mag niet vergeten worden, als je relevante content gedeeld wordt door andere websites zullen zij niet ui zichzelf naar jou website linken. Zorg er daarom voor dat er binnen de content verwijzing zijn opgenomen naar je originele webpagina. Je kunt bijvoorbeeld verwijzen naar een onderzoek dat je hebt uitgevoerd of een dienst die jij aanbiedt als oplossing van een probleem.

Paddy Moogan – 3 Soorten content  SEO- strategie

Linking is belangrijk om bovenaan in de zoekresultaten te komen maar de juiste content zorgt uiteindelijk voor actie en conversie. Een goede SEO- strategie wordt opgebouwd uit 3 soorten content die elkaar versterken.

1. Short form content:
Gebonden informatie die antwoord geeft op de vragen van de klant, customer journey staat hierbij centraal.

2. Long form, in depth content:
Diepgaande artikelen zorgen dat je expertise opbouwt en hiernaast is het goed voor je organische zoekresultaten.

3. Large content:
Diversiteit binnen de artikelen zorgen volgens Paddy Moogan voor sociale interactie en dus linkbuilding.

Marcus Tober – Ranking factoren

De Google zoekmachine wordt steeds slimmer, platte zoektermen gebruiken in de website wordt steeds minder belangrijk. Google kijkt verder dan dat, SEO wordt steeds meer UE, User experience. Hoe gebruiksvriendelijker de website is hoe hoger Google hem rankt in de zoekresultaten.

SEO – Factoren Nederland
Factoren die een positieve bijdrage leveren aan de vindbaarheid:

  • Interactieve elementen (tools, vergelijkingen, helpsecties enzovoorts)
  • Lijsten (top 10: gemiddeld 2,3 lijstjes)
  • Interne links (top 10: 126 links gemiddeld)
  • Minder advertenties op de pagina
  • Aantal woorden en zinnen (top 10: gemiddeld 1.500 woorden)

Will Reynolds – Bereken impact en effort van content

Is de content bepaald? Gebruik dan dit model, dit model maakt het mogelijk om een content-idee alvorens te kunnen beoordelen. Het model weegt de kans op succes (impact) af ten opzichten van de inspanning (effort) die het content-idee vergt. Dit model werkt met een vragenlijst;

Impact
Met deze vragen kun je de impact berekenen.

  • Revenue Driving: hoe groot is de kans dat deze content converteert?
  • Brand Alignment: in hoeverre is deze content in lijn met het merk?
  • Multi Year Value: wat is de duurzaamheid van de content?
  • PR/ Blogger/ Journalism Interest: hoe groot is de kans dat deze content gedeeld wordt?

Effort
Met deze vragen kun je berekenen hoeveel inspanning het kost om de content te maken.

  • Pivot Plan Strength: als het mislukt, hoe eenvoudig is het om plan B (nieuwe content) uit te voeren?
  • Execution Cost: hoeveel kost het om deze content te produceren?
  • PPC/Email/ PR/Social support: in hoeverre wordt de content ondersteund door andere kanalen en afdelingen?
  • External team required: hoe groot is de kans dat andere stakeholders deze content tegenwerken?

Wilt u uw content testen? Het kant-en-klare spreadsheet van Wil Reynolds is hier te downloaden.

Digitale marketing voor de maakindustrie

Lees in dit whitepaper meer over hoe marketing en sales zich ontwikkelen in de maakindustrie, waar de kansen liggen en welke ervaringen wij hiermee hebben. 

Download whitepaper