Social Media zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Om potentiële klanten te bereiken moeten bedrijven zich bevinden waar de consument zich bevindt. Door als bedrijf op Social Media aanwezig te zijn, kan er naamsbekendheid worden opgedaan, kan de reputatie verbeterd worden en kan het bedrijf de rol van expert vervullen. Van belang hierbij is wel altijd het soort kanaal in ogenschouw te nemen. Hierop moeten de berichten namelijk wel worden aangepast.

Aan welke eisen moet een effectief bericht op Facebook voldoen?

Aard van Facebook

Facebook is een informeel kanaal, waarbij consumenten vaak een account hebben voor privé doeleinden. Allerlei soorten gebruikers bevinden zich op dit online platform, van jong tot oud, van actief tot passief. Wat is de rol van bedrijven binnen deze verscheidenheid aan gebruikers? Dat het inzetten van deze vorm van marketing zowel effectief is in de B2B als de B2C markt is te lezen in de een eerdere blog van HA! Maar gezien de verscheidenheid aan gebruikers is het belangrijk een duidelijke strategie voor ogen te hebben om de juiste doelgroep te bereiken. Bij Facebook is de interactie tussen klant en bedrijf erg belangrijk.

Inhoud van een effectief Facebookbericht

Allereerst vervult de onderneming de rol van expert op Facebook. Zorg ervoor dat de geplaatste berichten waardevolle informatie bevatten, zodat potentiële klanten het graag willen lezen. Probeer op deze manier een band aan te gaan en te zorgen voor een duurzame relatie. Om dit te bereiken helpt het vaak ook om positief te zijn. Een positief bericht leest men veel liever dan een klaagbericht of een bericht met een negatieve ondertoon.

Andere kenmerken van een effectief Facebookbericht

Veel mensen scrollen met een hoog tempo door de grote hoeveelheid informatie die op de tijdlijn staat. Om op te vallen tussen al deze dagelijkste berichten, is het nuttig om een afbeelding toe te voegen. Ook een link kan waardevol zijn. Op deze manier valt het bericht meer op en kan er voor verkeer richting de website worden gezorgd. Daarnaast gebruikt het overgrote deel Facebook alleen nog maar op de smartphone. Door hierop aan te passen wordt voorkomen dat klanten het bericht over het hoofd zien.

Tijd investeren levert waarde op

Door de nodige tijd te investeren in de hiervoor genoemde tips, kan er een cumulatief effect worden opgebouwd. Wellicht is het resultaat niet direct te merken, maar op den duur plukt men er de vruchten van! Zodra het juiste imago is gecreëerd, zal de marketing zich automatisch gaan verspreiden. Meer weten over hoe er een optimaal resultaat kan worden bereikt? Kom gerust een keertje langs voor een heerlijk kopje koffie!

Download nu de whitepaper over Inbound Marketing!

Waarom is Inbound Marketing nu urgent en kun je dit als marketing manager niet negeren? Het antwoord hierop plus interessante facts & figures vind je in de speciaal hiervoor geschreven whitepaper.

Download whitepaper