We zien steeds vaker afbeeldingen in de mobiele Google zoekresultaten. En dan bedoelen we niet wanneer je via Google op afbeeldingen zoekt, maar in de gewone zoekresultaten. Voor de tweede keer in één jaar tijd is er een sterke toename van het aantal afbeeldingen per zoekresultaatpagina. Hoog tijd om er je voordeel mee te doen. Maar hoe doe je dat? In dit artikel leggen we je uit wat image thumbnails zijn, hoe je ze gebruikt en hoe ze leiden tot meer bezoekers.

Wat zijn mobile image thumbnails?

Deze mobiele rich snippet van HA! Marketing toont een afbeelding in Google zoekresultatenStandaard laat Google alleen een blauwe titel, een groene link en een zwarte omschrijving zien. Sinds 2009 kunnen Google en andere zoekmachines ook alvast een extra voorproefje geven. Dat doen ze door meer te tonen dan de standaard drie elementen. Denk aan reviews met sterren, de bereidingstijd van een recept of een afbeelding van een product. Deze verrijkte zoekresultaten noemen we rich snippets (of rich results). De afbeeldingen in de (mobiele) zoekresultaten noemen we image thumbnails.

De online tool RankRanger schreef in maart 2019 dat Google steeds vaker afbeeldingen laat zien in de zoekresultaten. Dit geldt vooral voor lokale zoekopdrachten en productpagina's. Zelf zien wij de afbeeldingen ook vaak bij artikelen. De online zoekgigant is dus duidelijk bezig met het visueler maken van de mobiele zoekresultaten. Goed gebruik van afbeeldingen zou dus wel eens kunnen lonen!

Gebruik de kracht van beelden

"Een afbeelding zegt meer dan 1000 woorden" is een bekende uitspraak. Wat ons betreft is vooral de combinatie tussen tekst en afbeeldingen effectief. Afbeeldingen kunnen je tekst verduidelijken en zo de ervaring voor je bezoeker verbeteren. Ook zoekmachines krijgen een beter beeld van de tekst op je pagina als je afbeeldingen gebruikt. Dit geldt natuurlijk ook andersom. Bovendien zijn je bezoekers geneigd om langer op je pagina te blijven als je teksten begeleid worden door foto's, grafieken of illustraties.

Doordat Google afbeeldingen vaker in de zoekresultaten laat zien, kun je de kracht ervan nu ook gebruiken als je gevonden wordt. Met een afbeelding van je product of een foto van je blog kun je internetzoekers alvast laten zien wat ze kunnen verwachten. Jouw website valt daardoor eerder op in de zoekresultaten. Dat verhoogt de kans dat mensen doorklikken. Het heeft echter geen direct op je positie. Een hogere doorklikratio en goede gebruikerservaring zorgen er wel voor dat je op de lange termijn in de rankings stijgt.

Hoe krijg je afbeeldingen in de Google zoekresultaten?

Een afbeelding in de Google zoekresultaten tonen is redelijk eenvoudig. Je kunt de zoekmachine alleen aanwijzingen geven over welke afbeelding je wilt laten zien. Welke foto's er uiteindelijk getoond worden, is afhankelijk van de zoekopdracht. Het kan dus best zijn dat Google een andere foto laat zien dan degene die je graag wilt.

Plaats alle foto's, grafieken en illustraties op de juiste manier op je pagina. Zo vergroot je de kans dat jouw afbeeldingen in de Google zoekresultaten getoond worden:

  • Gebruik de juiste afmetingen en het juiste bestandsformaat;
  • Wijzig de bestandsnaam in logische tekst. Gebruik bijvoorbeeld geen DSC001.jpg. Je kunt ook je zoekwoord gebruiken in de bestandsnaam;
  • Gebruik beschrijvende ALT-tags, het liefst met je zoekwoord erin verwerkt;
  • Plaats afbeeldingen bij de gerelateerde tekst. Google kijkt ook naar de omliggende tekst om een beeld te krijgen over wat er op de afbeelding staat.

Daarnaast kun je Google aanwijzingen geven over welke afbeeldingen ze moeten tonen. Dit kan door een meta tag in de header van je pagina te plaatsen of door structured data te gebruiken. Het is wel raadzaam om hiervoor de richtlijnen van Google te bekijken. Het algemene advies voor structured data voor afbeeldingen is:

  • Gebruik alleen een afbeelding in je script die je ook in je artikel gebruikt;
  • De afbeelding die je gebruikt moet bij de inhoud van je pagina passen;
  • Een afbeelding moet minimaal 1200 pixels breed zijn en het .jpg, .png of .gif formaat hebben;
  • De afbeelding moet crawlbaar en indexeerbaar zijn;

Doe je voordeel met afbeeldingen in de mobiele zoekresultaten

Afbeeldingen in de Google zoekresultaten op een mobiele telefoon leiden dus direct tot meer bezoekers op je website. Door goed gebruik van afbeeldingen help je niet alleen bezoekers, maar ook zoekmachines om te bepalen wat het onderwerp van een pagina is. Met een beetje hulp van structured data is de kans groot dat Google een image thumbnail voor jouw website laat zien.

Met een foto of illustratie die perfect bij je pagina past, val je veel meer op tussen de andere zoekresultaten. Zo klikken internetzoekers vaker door naar jouw website. Uiteindelijk zal de gebruikerservaring die jij hiermee biedt leiden tot betere rankings.

Afbeeldingen zijn een onmisbaar onderdeel van SEO. Bij het verbeteren van je positie in Google komt echter nog veel meer kijken. HA! Marketing kan je helpen met zoekmachine optimalisatie of verrijk je kennis met een cursus SEO.

Ha!-Whitepaper-Mockup-6-marketingstatistieken

 

Gratis whitepaper:
6 marketingstatistieken

Marketeers werken met veel data, maar welke cijfers zijn cruciaal? Ontdek de zes belangrijkste marketingstatistieken die je baas echt moet kennen.

Download whitepaper