Online marketingbureaus kunnen (zeker op het eerste gezicht) een prijzige optie lijken. Daardoor kan het interessant zijn om intern een marketingafdeling op te zetten. Toch brengt het samenwerken met een bureau verschillende voordelen met zich mee. Hieronder behandel ik de belangrijkste drie.

 

1. Flexibiliteit / de snelheid waarmee werk
opgepakt kan worden

Je herkent het ongetwijfeld: marketingtaken die je ‘even tussendoor’ wilt oppakken, maar die altijd blijven liggen omdat je werkdag wat drukker is dan verwacht. Misschien bereiken ze zelfs wel nooit de planning omdat ze niet ‘de grootste prioriteit hebben’. Er komt echter een punt waarop je het zonde vindt dat ze nooit zijn uitgevoerd. Of je realiseert je dat het bedrijf zoveel verder had kunnen zijn wanneer deze wél structureel waren uitgevoerd.

Een ander scenario kan zijn dat je van plan bent om een grote campagne te draaien over diverse online- en offline kanalen en je daarvoor een campagneplan hebt uitgewerkt. Het liefst zou je over 3 weken al live gaan, maar wanneer je marketingteam uit jijzelf en 2 collega’s bestaat, ga je het nooit redden om op tijd al je advertentieboodschappen te schrijven en je landingspagina's op te maken, om over het ontwerpen van het bannermateriaal en het opzetten van de campagnes nog maar te zwijgen.

Mijn punt? Marketing kost veel tijd, zeker als je het goed wilt doen. Wanneer je met een bureau samenwerkt waar 10, 15 of misschien wel 30 mensen werken, kunnen dit soort werkzaamheden en campagnes op korte termijn gerealiseerd worden. Wanneer je een heldere planning afspreekt en je het takenpakket goed afbakent, staat er continu een team aan marketeers voor je klaar wiens hoogste prioriteit het is om jouw campagne op tijd de lucht in te krijgen en deze bovendien doorlopend te optimaliseren. 

Flexibel op- en afschalen

Veel bedrijven hebben te maken met seizoensinvloeden. Hierdoor kunnen er perioden zijn waarin het niet zo druk is of de behoefte aan campagnes minder groot is. Waar je eigen medewerkers fulltime aanwezig zijn, kun je de werkzaamheden bij bureaus flexibel op- en afschalen wanneer nodig. Zo vang je pieken in werklast eenvoudig op en bespaar je geld op rustigere momenten.

 

2. Specialistische kennis

Bij een marketingbureau werkt een heel team aan specialisten. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan:

  • Marketing Strateeg
  • Campagne specialist
  • SEO specialist
  • Copywriter
  • Grafisch designer
  • Videoproducer
  • Developer voor website(door)ontwikkeling / iemand die een developer goed kan aansturen (de taal spreekt)
  • Techneut voor het doormeten en de tagging van kpi’s en conversies
  • Projectmanager –  iemand die alles in goede banen leidt en de communicatie tussen alle betrokkenen helder houdt en mensen binnen het project verbindt

Het is ontzettend lastig om deze verzameling aan kennis en competenties binnen je bedrijf te verzamelen, zeker als je niet de ruimte hebt om tien nieuwe werknemers aan te nemen. Zo zijn er bijvoorbeeld wel copywriters te vinden die goede SEO-kennis hebben op het gebied van content, maar meestal is hun kennis van de technische aspecten van SEO dan beperkt. Échte alleskunners zijn zeer zeldzaam, en door die schaarste bovendien vaak nauwelijks te betalen. Bovendien is het takenpakket zo breed en omvangrijk, dat een kleine marketingafdeling relatief snel overweldigd raakt en werk moet uitstellen of zelfs moet laten liggen.

Bij een marketingbureau kun je op flexibele basis gebruikmaken van deze schat aan kennis. Een hele groep marketeers vormt gezamenlijk jouw externe marketingafdeling. Dat komt de kwaliteit van jouw marketing zeker ten goede, maar doet vaak ook wonderen op het gebied van efficiëntie. Taken als het doen van deskresearch, campagnes optimaliseren, het schrijven van landingspagina’s, social media posts en blogcontent, en het ontwerpen en ontwikkelen van websites gaan immers een stuk sneller bij iemand die ze dagelijks uitvoert. Hierdoor heeft een marketingbureau in de meeste gevallen minder uren nodig dan jijzelf voor dezelfde werkzaamheden!

 

3. Behouden van personeel

Veel marketeers zijn in hun carrière bovenal op zoek naar creatieve uitdaging.  Door de variatie in opdrachtgevers, het afwisselende werk en de grote hoeveelheid ervaren marketeers om van te leren, vinden ze die in veel gevallen in de bureauwereld. Getalenteerde marketeers die niet bij bureaus werken, trekken doorgaans naar grote B2C-partijen of multinationals voor de bovengemiddelde salarissen en uitstekende secundaire arbeidsvoorwaarden die dergelijke partijen kunnen bieden. Dit maakt het voor de gemiddelde MKB-onderneming lastig om talentvolle marketeers aan te trekken en voor langere tijd te behouden. Wanneer een medewerker na 2 of 3 jaar naar een volgende werkgever vertrekt, neemt hij / zij veel kennis mee en is het nog maar de vraag of je een even goede vervanger zult vinden.

Wanneer je samenwerkt met een marketingbureau zijn er altijd meerdere specialisten aanwezig die over de juiste kennis en ervaring beschikken. Je bent er daarom van verzekerd dat de kwaliteit van jouw (inbound) marketingstrategie en de werkzaamheden die hierbinnen worden uitgevoerd van continue kwaliteit blijven.

 

De beste keuze voor jouw bedrijf

Elk bedrijf is weer anders en heeft daarmee ook weer andere behoeften. Oordeel zelf aan de hand van bovenstaande redenen of het aannemen van eigen marketingpersoneel je zal brengen waar je naar op zoek bent, of dat het werken met een marketingbureau een betere oplossing is. Indien je geïnteresseerd bent in wat wij voor je kunnen betekenen maken we graag even kennis. Vul daarvoor het contactformulier op deze pagina in of geef ons een belletje.

 

Ha!-Whitepaper-Mockup-Inbound-vs-outbound

 

Gratis whitepaper:
Inbound vs outbound

Is online (inbound) marketing de nieuwe heilige graal in jouw verkoopstrategie of kun je beter vasthouden aan de klassiekere (outbound) verkoopmethoden?

Download whitepaper